Deze vliegende taxi stijgt verticaal op en haalt snelheid van 300 km/u
De Duitse start-up Lilium heeft een geslaagde testvlucht uitgevoerd met een elektrische vliegtaxi. Die kan 4 passagiers en een bestuurder vervoeren. Het toestel stijgt verticaal op en haalt een snelheid van 300 km/uur. Tegen 2025 wil het bedrijf een revolutie ontketenen op het vlak van mobiliteit.
Lilium, een bedrijf uit München, wil snel en betaalbaar ‘reizen op aanvraag’ aanbieden. De vliegtaxi is vier tot vijf keer stiller dan een helikopter. Daardoor hoopt men toestemming te krijgen om op te stijgen en landen in stedelijke gebieden. Op de grond hoor je de taxi niet, van zodra die op 300 meter hoogte vliegt. Zo willen ze van het ene stadscentrum naar het andere vliegen.
“Tickets mogen niet meer kosten dan een gewone taxirit”, vertelt een woordvoerder. “De bedoeling is dat reizigers via een app op hun smartphone een vlucht boeken.” Het klinkt als Uber, maar dan in de lucht.
Motoren kantelen
De vleugels van het toestel zijn uitgerust met in totaal 36 elektrische straalmotoren. Bij het verticaal opstijgen kantelen die, zodat de taxi daarna horizontaal kan vliegen. In 2017 voerde het bedrijf al eens een testvlucht uit met een taxi voor 2 passagiers, maar toen liep het mis bij de omschakeling van verticaal naar horizontaal vliegen. Deze keer verliep alles wel zoals verwacht.
Lilium werd opgericht door Daniel Wiegandt (33). Al op zijn 14 jaar vulde die zijn dagen met het bouwen van modelvliegtuigen. Later ging hij lucht- en ruimtevaarttechniek studeren. “Op een gegeven moment zag ik op Youtube een video van een verticaal gelanceerd militair vliegtuig”, zegt hij tegen Handelsblatt. “Ik dacht: dat wil ik ook hebben. Toen ontstond het idee voor de Lilium Jet.”
Tencent
Samen met een andere ingenieurs startte hij een bedrijf, dat intussen meer dan 100 miljoen euro ontving van investeerders, zoals het Chinese technologiebedrijf Tencent en Skype-oprichter Niklas Zennström. Er werken 300 mensen. Tegen 2025 hopen ze met hun vliegtaxi operationeel te zijn.
Luchtvaartspecialisten uiten hun twijfels bij die ambitie. Ze denken dat de luchttaxi, waarin slechts 4 passagiers kunnen, het moeilijk zal hebben om op te boksen tegen de schaalvoordelen van een groter vliegtuig. “Alle start-ups in stedelijke luchtmobiliteit zitten met hetzelfde probleem”, klinkt het. “De prijs voor een vlucht zou wel eens duur kunnen zijn. Net zoals helikopters te duur zijn voor veel mensen.”
Lilium is alleszins niet het enige bedrijf dat het stedelijke luchtruim wil veroveren. Ook Uber stelde onlangseen ontwerp voor een vliegende taxi voor. En in de Duitse stad Ingolstadt test ook Airbus vliegende taxi’s uit. In de tweede helft van dit jaar doet een ander Duits bedrijf, Volocopter, een test met luchttaxi’s in Singapore.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
De Zweedse autobouwer Volvo Cars heeft het dieseltijdperk vaarwel gezegd. In zijn fabriek in Torslanda, Zweden, is dinsdag de allerlaatste dieselwagen, een XC90, van de band gerold, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc breugelmans
piet devlieger
Dieter Binst
Jef Pauwels
Liam Deburghgraeve