© pvl

Uitbreiding van de haven is niet alleen afhankelijk van een extra dok, maar ook van een modern spoorwegnetwerk

Het Vlaams Parlement keurt vandaag de uitbreiding van de Antwerpse haven goed. Na vele jaren van discussies over de aanleg van een enorm Saeftinghedok onder meer op de plek waar nu het dorp Doel probeert te overleven, is de kogel eindelijk door de kerk. Een deel van de uitbreiding zal binnen de haven gebeuren en er komt op Linkeroever een dok bij, maar dan veel bescheidener dan het Saeftinghedok. Er wordt ook naar een andere naam gezocht.

Kris Vanmarsenille

Het is zonder meer positief dat er een akkoord is over de uitbreiding van de haven. Het hart van de Vlaamse economie moet kunnen kloppen. De beslissing is de eerste stap, maar er is nog een lange weg te gaan.

Om te beginnen moeten we nu misschien toch maar eens een deugdelijke beslissing voor de lange termijn over Doel nemen. Meer dan twintig jaar geleden werd beslist dat het dorp moest verdwijnen. Maar Doel vocht terug, de discussie over Saeftinghe bleef duren, en nu Doel verworden is tot een spookdorp wordt het ineens gered. Volgens de nieuwe plannen is aan de rand van het nieuwe dok nog leven mogelijk. Maar is dat ook wenselijk? Of heeft Doel maar recht van bestaan tot de volgende havenuitbreiding? Laat de totaal gepolariseerde discussie erover nu eindelijk stoppen. Ofwel is het dorp leefbaar, ofwel niet. Doel in een eindeloze doodsstrijd verder laten creperen, zou geen optie mogen zijn.

En twee. Goed dat de uitbreiding er komt, maar wat met de mobiliteit? Het aantal vrachtwagens zou volgens het plan van Ben Weyts met 5% toenemen. Alle andere goederen die in het nieuwe dok aankomen, moeten via binnenvaart en spoor naar het hinterland. En vooral dat laatste is voorlopig bepaald problematisch. Enkele weken geleden schetste Stephan Vanfraechem van Voka nog een zeer pessimistisch beeld van het spoor in de Antwerpse haven op Linkeroever: op de meeste plaatsen ligt géén dubbel spoor, een groot deel van het net is niet geëlektrificeerd, goederen moeten van de elektrische treinen telkens worden overgeladen op dieseltreinen, de wachtsporen voor goederentreinen zijn te kort, zodat die treinen ook niet op volle capaciteit kunnen rijden … Probeer met die infrastructuur maar eens enkele honderdduizenden containers af en aan te voeren. Het is onvoorstelbaar dat de tweede grootste haven van Europa in 2019 het hiermee moet doen. De uitbreiding van de haven is niet alleen afhankelijk van een extra dok, maar ook van een modern spoorwegnetwerk. Antwerpen moet Infrabel dringend tot de orde roepen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER