Brussels Airport trekt naar rechter tegen skeyes en eist dwangsom van 50.000 euro per getroffen vlucht
Luchthavenuitbater Brussels Airport, luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines en TUI fly starten een kort geding tegen luchtverkeersleider skeyes. De drie Belgische luchtvaartspelers eisen samen een ononderbroken dienstverlening van skeyes. Brussels Airport eist alvast een dwangsom van 50.000 euro per getroffen vlucht.
De drie hekelen dat de voorbije maanden het luchtruim minstens een op de drie dagen gedeeltelijk of volledig gesloten is geweest, met zware, ook financiële gevolgen voor luchthaven en maatschappijen. “We eisen in een gezamenlijke procedure een garantie van skeyes op de continuïteit van het luchtverkeer in België zodat de passagiers niet langer het slachtoffer zijn van acties bij de luchtverkeersleider”, klinkt het in een persbericht.
Het kort geding werd vorige week ingediend. De inleidende zitting vond vandaag plaats, op 18 juni volgen de pleidooien. De drie partijen zullen elk hun eigen eisen voorleggen bij de rechter. In het geval van Brussels Airport wordt een dwangsom gevraagd van 50.000 euro voor elke vlucht van of naar de luchthaven die vertraging heeft, moet uitwijken of geannuleerd moet worden omwille van storingen bij skeyes. Dat bevestigt Anke Fransen, woordvoerster van Brussels Airport. “We dachten dat skeyes heel dicht stond bij een akkoord met de vakbonden”, zegt topman Arnaud Feist. “Maar dat was blijkbaar niet het geval, en vorige week waren er nog acties.”
Het kort geding staat los van het eenzijdig verzoekschrift dat Brussels Airlines vorige week indiende. Daarbij kreeg ze de rechter zover om dwangsommen op te leggen aan skeyes als er nog vluchten vertraging oplopen of geannuleerd moeten worden door storingen bij de luchtverkeersleiding. Die vergoedingen kunnen oplopen tot 20.000 euro per vlucht. Brussels Airlines heeft intussen een verlenging van die dwangsommen gevraagd, aldus woordvoerster Wencke Lemmes. Ze lopen momenteel tot 26 mei om middernacht. Ook lowcostmaatschappij Ryanair zou over juridische stappen nadenken.
Ook Waals front tegen skeyes
Ook de Waalse luchthavens en Sowaer, het agentschap dat de luchthavens beheert, zullen een eenzijdig verzoekschrift indienen. “Trop is te veel”, vindt de Waalse minister verantwoordelijk voor de Waalse luchthavens, Jean-Luc Crucke. “Skeyes is geen betrouwbare partner meer.” Hij kondigde een “vastberaden” Waals front aan tegen de luchtverkeersleider. “Het is niet aan mij om me te mengen in het sociaal conflict bij skeyes, maar wel om het succes van de luchthavens van Luik en Charleroi te verzekeren. Wij zijn klant van skeyes en dat moet worden gerespecteerd”, aldus de minister.
De raad van bestuur van de luchthaven van Charleroi komt donderdag bijeen om zich over de volgende stappen uit te spreken. Die van Liege Airport wordt met spoed bijeengeroepen. Het strategisch comité van Sowaer zou in de loop van de week samenkomen.
We willen het monopolie van skeyes, dat aan de oorzaak ligt van deze blokkade, breken
Volgens de topman van de luchthaven van Luik, Luc Partoune, zijn het skeyes en de christelijke vakbond ACV Transcom die het conflict laten aanslepen. “Dat heeft gevolgen voor de 5.000 mensen die werken op de luchthaven van Luik en de operatoren die er actief zijn.” Daarom is de frontvorming noodzakelijk, aldus Partoune. “We willen het monopolie van skeyes, dat aan de oorzaak ligt van deze blokkade, breken”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
Directie en vakbonden skeyes overleggen donderdag voort, onder dreiging van dwangsommen
De directie en de vakbonden van skeyes hebben deze namiddag samengezeten over de concrete uitwerking van het sociaal akkoord dat een tiental dagen geleden bij de luchtverkeersleider werd bereikt dankzij de steun van één bond. Het overleg wordt donderdag voortgezet, zegt een woordvoerder van skeyes. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
-
6
Flexplusvervoer uitgesteld naar 2027
-
Een op drie waterlopen in Vlaanderen bevat te veel E. coli
Een op de drie waterlopen in Vlaanderen en een deel van Brussel bevat te veel schadelijke E. Colibacteriën. Dat blijkt uit onderzoek van de vzw Waterland waarover De Standaard vrijdag bericht. “Genoeg reden tot bezorgdheid”, vindt Lieven Symons, de coördinator van Waterland. -
PREMIUM
Wie is Johan Decuyper, de grote baas van skeyes?
Volgens de luchtverkeersleiders bij skeyes is hij narcistisch en zelfingenomen en staat zijn ego een sociaal akkoord in de weg. Een portret van Johan Decuyper, de baas van het Belgische luchtruim. -
Bijna 1 op de 3 werkt nog steeds regelmatig van thuis
-
PREMIUM
Vrachtwagen wordt beschoten vanop brug over E40: “Kogel zat nog in het glas”
Kester, Wetteren, Erpe-Mere -
Projectontwikkelaar Ghelamco tekent verlies op
Ghelamco, het vastgoedbedrijf van de familie Gheysens, heeft het voorbije jaar verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf heeft vrijgegeven. -
Elektriciteitsfactuur zou 82 euro duurder kunnen worden in 2025: “Compleet onaanvaardbaar”
De elektriciteitsfactuur van een Vlaams gezin zou in 2025 gemiddeld met 82 euro kunnen stijgen door hogere nettarieven voor elektriciteit. Voor aardgas zou er dan weer een daling van het nettarief zijn met gemiddeld 21 euro. Het gaat om voorstellen van de VREG in het kader van de zogenaamde tarriefmethodologie 2025-2028. De Vlaamse energieregulator start vandaag/donderdag de openbare raadpleging op voor die tarieven. Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA) reageert furieus. -
29
Inflatie blijft op 3,2 procent: welke producten zijn (fors) duurder geworden? En wat met onze lonen?
43 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter WOUTERS
Mireille Houdart
aaron aerts
Geert De Munck
Danny Schellens