De oudste Porsche wordt deze zomer geveild
De Porsche Type 64 uit 1939 gaat deze zomer naar de hoogste bieder. Het model werd zo’n tien jaar gemaakt voor de eerste officiële Porsche 365 uit 1948. De Tweede Wereldoorlog zorgde ervoor dat de Type 64 zijn glorie op het circuit niet liet zien.
De Type 64 werd gebouwd voor een 1.500 km lange race van Berlijn naar Rome die in september 1939 zou plaatsvinden. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak, kon die race niet doorgaan. De auto werd gebouwd in de eerste werkplaats van Porsche in Stuttgart.
Uniek exemplaar
De auto was van de Porsche-oprichter, Ferdinand Porsche en zijn zoon Ferry. Tijdens de tweede wereldoorlog heeft de Porsche familie dit Porsche interieur omgebouwd van een raceauto naar comfortabele stoelen en gebruikte de wagen voor hun dagelijkse activiteiten.
Er zijn slechts drie Type 64's gebouwd, maar dit is de enige die nu nog bestaat. Gedurende zijn lange geschiedenis, veranderde de wagen slechts vier keer van eigenaar en werd een aantal jaren bestuurd door de Oostenrijkse coureur Otto Mathe. Na een motorongeluk bleef Mathe achter met een verlamde rechterarm, maar hij bleef racen door het stuur van zijn Type 64 om te schakelen.
In originele staat
Veilinghuis Sotheby’s zegt dat de auto nog in een zeer originele staat verkeert, met zijn originele luchtgekoelde flat-4-motor en een aantal originele gereedschappen en reserveonderdelen.“Elk detail van de auto is matching, het is nooit echt gerestaureerd, het heeft er alleen voor gezorgd. De auto is echt een stukje geschiedenis dat moeilijk te vinden zal zijn”, zegt autospecialist bij Sotheby’s Marcus Gorig.
De auto wordt geveild in Californië tussen 15 en 17 augustus en dat voor een aanzienlijke som. Er wordt verwacht dat de auto verkocht zal worden voor een bedrag tussen de 15 en 20 miljoen dollar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Gouden Giro2
Frederik Davids, de winnaar van vorig jaar, geeft tips om te scoren in de Gouden Giro: “Transfers zo lang mogelijk uitstellen”
Frederik Davids uit het Vlaams-Brabantse Wommersom won vorig jaar de Gouden Giro. De 38-jarige wielerfanaat hoopt ook dit jaar hoge toppen te scheren. “Ik heb al verschillende ploegjes ingeschreven”, klinkt het. -
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLinda Maes
Jan Verstrepen