Strikte veiligheidsprocedures zorgen voor onbegrip bij reizigers: 2 incidenten op het spoor, 24 uur vertraging

© VUM

Een treinbestuurder die vanmorgen een rood licht negeerde in Brussel, heeft voor een uur vertraging gezorgd in volle ochtendspits. Gisteren liep het treinverkeer in totaal 23 uur vertraging op omdat iemand op de sporen werd gesignaleerd. Dat lokte vooral boze reacties uit bij reizigers die onder meer klagen over ‘ouwbollige procedures’. “Vervelend voor de reizigers, die vertragingen. Maar veiligheid gaat boven alles”, verdedigt Bart Crols de NMBS.

tg

Een trein uit Dendermonde is rond 7 uur vanmorgen net voor het station Brussel-Zuid voorbij een rood sein gereden. Op de trein zaten ongeveer 80 passagiers, zij kwamen uiteindelijk met een uur vertraging aan in Brussel-Zuid, bevestigt woordvoerder Bart Crols van de spoormaatschappij NMBS.

Nogal wat passagiers lieten nadien hun ongenoegen blijken. Onder hen ook de Brusselse politiecommissaris Christian De Coninck die niet mild was in zijn commentaar en de procedures’oubollig’ noemde.

“Wij begrijpen de kritiek van de reizigers. Maar er gelden specifieke procedures voor dit soort incidenten en die moeten strikt nageleefd worden. Veiligheid gaat boven alles”, zegt Bart Crols van de NMBS.

Volgens Crols merkt een bestuurder ofwel zelf dat hij door het rode licht is gereden en voert een noodstop uit. Ofwel treedt het automatisch remsysteem waarmee alle treinen zijn uitgerust in werking.

“Meestal komt de trein enkele tientallen meters voorbij het licht tot stilstand. De procedure is dan dat de bestuurder wordt vervangen en dat er een onderzoek start om na te gaan waarom het rode licht genegeerd werd. Die bestuurder moet meestal gezocht worden en dan moet hij nog ter plaats worden gebracht. Of die procedures oubollig zijn,zou ik niet durven zeggen. Ze worden voortdurend geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig”, zegt Crols.

Volgens de woordvoerder van de NMBS moet het vooral het doel zijn het aantal overschrijdingen van een rood sein terug te brengen.

“Vorig jaar reden treinen van de NMBS nog 46 keer door een rood sein op de hoofdsporen, tegen 33 een jaar eerder. Positief is dat het aantal overschrijdingen aan gevaarlijke punten wel daalde.”

Persoon op de sporen

Ook gisteren liep het treinverkeer al grote vertragingen op. Aan het treinstation Brussel-Congres was een persoon op de sporen gesignaleerd, waardoor het treinverkeer op de Noord-Zuidverbinding onderbroken was van 13.45 uur tot 14.10 uur.

Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit wijst er op dat het incident in totaal wel 1.401 minuten vertraging veroorzaakte voor de 117 getroffen treinen. Ook werden twee treinen gedeeltelijk afgeschaft op hun traject. Het ging om 108 binnenlandse treinen (met 1.308 minuten vertraging) en 9 internationale treinen (93 minuten). In totaal zorgde het incident dus voor ruim 23 uur vertraging.

“Tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid passeert dagelijks ongeveer een derde van alle reizigerstreinen op het Belgische spoornet (1.200 van de in totaal 3.600 reizigerstreinen). Een incident als dit heeft dus impact op vele spoorlijnen”, aldus nog Petit.

“Net als bij treinen die het rode stoplicht negeren gelden ook hier gelden weer specifieke veiligheidsmaatregelen die jammer genoeg voor vertraging zorgen. Maar de veiligheid krijgt ook hier weer absolute prioriteit”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Wanneer er een spoorloper wordt gesignaleerd, worden alle treinbestuurder die onderweg zijn in die buurt verwittigd en moeten ze vertragen. In de buurt waar de man of vrouw gesignaleerd werd, moet er zeer traag gereden worden. Dat zorgt uiteraard onmiddellijk voor grote vertragingen, zeker als het op één van de drukke lijnen gebeurt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen