© BELGA

© BELGA

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De Lijn moet ook bij stakingen rijden

Ten laatste over drie jaar moet De Lijn garanderen dat er bij een staking toch nog bussen en trams rijden op de belangrijkste lijnen. Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst. Voor de vakbonden is dat een oorlogsverklaring: de Vlaamse regering en de top van De Lijn breken volgens hen het recht tot staken.

wim brillouet

Dat de minimale dienstverlening is verankerd in de beheersovereenkomst is veelzeggend. Want het document, 55 pagina’s dik, formuleert de doelstellingen die De Lijn voor de periode 2017-2020 moet halen.

De Lijn zal in die periode een hele transitie ondergaan. Zo wordt de vervoermaatschappij niet meer de enige speler op de markt. De Lijn zal voortaan alleen verbindingen tussen de grote steden en gemeenten aanbieden. Voor meer afgelegen gebieden slaan lokale en private partners zoals Uber de handen in elkaar.

Betrouwbare dienstverlening

Eén passage in de beheersovereenkomst eist bijzondere aandacht op. In de tekst spreekt de Vlaamse regering over ‘betrouwbare dienstverlening’. Zo moet De Lijn 365 dagen per jaar een zo betrouwbaar mogelijke dienstverlening aanbieden. In geval van overmacht, door staking of andere oorzaken, moet De Lijn prioritaire lijnen maximaal kunnen bedienen, staat in de beheersovereenkomst. Tot nu toe werd De Lijn alleen verplicht om wilde stakingen te voorkomen.

Vandaag buigt de raad van bestuur van De Lijn zich over de beheersovereenkomst. De vakbonden zullen nog proberen om een aanpassing te vragen van die passage. Als dat niet gebeurt, kan het zijn dat de bonden al dreigen met acties. “Met deze tekst kan De Lijn de minimale dienstverlening eenzijdig opleggen. Dat kan voor ons absoluut niet”, klinkt het.

Lees er woensdag meer over in Gazet van Antwerpen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER