© Kris Hossey

Transportbedrijven willen schadevergoeding voor files

Tientallen transportbedrijven klagen dat hun chauffeurs bij de zogenaamde MSC PSA European Terminal (MPET) – een grote containerterminal aan het Deurganckdok op Linkeroever – drie uur of langer moeten wachten voor ze hun containers kunnen laden of lossen.

Christof Willocx

© rr

De rederij MSC Belgium verhuist haar activiteiten sinds enkele maanden van het Delwaidedok op de rechteroever van de Schelde naar het Deurganckdok op ­Linkeroever. Volgens heel wat transportbedrijven loopt die verhuis de laatste maand niet bepaald vlot. “Normaal gezien moeten we aan de terminal aan het Deurganckdok – waar MSC naartoe verhuist – een uurtje wachten om onze containers te laden of te lossen”, zegt woordvoerder ­Maarten Gommeren van het transportbedrijf Vervoer Frans Gommeren. “Maandag liep de wachttijd op tot vijf à zeven uur. De vrachtwagens stonden toen zelfs tot op de openbare weg aan te schuiven. Dinsdag was er geen file meer op de openbare weg, maar op de terminal liepen de wachttijden nog steeds op tot twee à drie uur. Ook in de voorbije maand was de wachttijd vaak drie uur.”

Duizenden euro’s kwijt

Dat leidt tot een financiële kater. “Wij verliezen duizenden euro’s omdat we onze containers niet meer op tijd kunnen leveren aan onze klanten”, zegt Maarten Gommeren. “Bovendien komen we in de problemen omdat onze chauffeurs niet meer dan negen uur aan een stuk achter het stuur mogen zitten. Onze winstmarges komen erg onder druk te staan. Wij willen een vergoeding voor onze geleden schade, en een snelle oplossing voor de huidige problemen.”

Lees woensdag het volledige verhaal in Gazet van Antwerpen

© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER