Slechts 64 NMBS-stations volledig toegankelijk voor reizigers met beperking
Slechts 64 van de 550 NMBS-stations waren eind 2017 volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Aan het huidige tempo zullen alle stations pas binnen honderd jaar aangepast zijn. Dat schrijven De Standaard en Gazet van Antwerpen vandaag.
Om toegankelijk te zijn, moeten de treinstations aan een aantal voorwaarden voldoen. Alle perrons moeten minstens 76 centimeter hoog zijn en bij perrons die niet op het gelijkvoers liggen moet een lift of helling aanwezig zijn.
Daarnaast moeten er minstens een ticketautomaat en blindegeleidelijnen zijn.
Eind 2017 voldeden amper 64 van alle 550 Belgische stations en stopplaatsen aan al die criteria. De NMBS en Infrabel passen jaarlijks gemiddeld vijf stations aan. "In dat tempo moeten we nog honderd jaar wachten tot elk station en elke stopplaats toegankelijk is", hekelt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) in de kranten.
Volgens de NMBS is de verhoging van de perrons de grootste uitdaging, aangezien de treinsporen daardoor lange tijd buiten dienst worden gesteld. "Afhankelijk van de ligging en de omvang van het station, kan zo'n aanpassing leiden tot bouwtijden van gemiddeld een jaar per perron", zegt woordvoerder Bart Crols. Het kostenplaatje loopt dan weer op tot een miljoen euro per perron.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
-
zwartrijden
Bert Anciaux wil dat NMBS psychisch zieke mensen niet vervolgt wegens zwartrijden
Senator Bert Anciaux (sp.a) wil dat de NMBS psychisch zieke mensen die door hun ziekte zwartrijden niet vervolgt en de opgelegde boetes kwijtscheldt. In een antwoord op een schriftelijke vraag antwoordt minister van Mobiliteit François Bellot echter dat enkel reizigers die onder 'de wet ter bescherming van de maatschappij' vallen hiervoor in aanmerking komen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
LEUVEN
"Openbaar vervoer is voor iedereen"
CD&V, sp.a, Groen, N-VA en Open Vld hebben uitzonderlijk één groot front gevormd om te pleiten voor toegankelijk openbaar vervoer. "Liften die niet werken, roltrappen die dienst weigeren in het station. Dit moet in kaart worden gebracht zodat De Lijn en de NMBS de knelpunten kunnen wegwerken", klinkt het. Het overleg met De Lijn is intussen al opgestart. -
BRECHT
Stappen we straks in station Brecht trein op?
Met Station Noorderkempen heeft de gemeente Brecht een eigen station. Sinds april stopt er ook de Beneluxtrein. Nu laait de discussie op of het station niet beter de naam van de gemeente zou krijgen. Of is dat maar een detail? -
MECHELEN
"Tunnels station sneller klaar dan roltrap hersteld"
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet
‘Kinderen van de Kerk’, ‘Wuyts en Vlaeminck’, ‘Ik ben 1 op 6', ‘De Opritmoord’, ‘De Kroongetuigen’, ‘HLN Mediawatchers’ en de ‘Wikipodcast’. Dat zijn de zeven HLN-podcasts die dit jaar kans maken op een prestigieuze Belgian Podcast Award. Nog nooit zijn zoveel podcasttitels van HLN genomineerd voor een prijs. Wil je één of meerdere van jouw favoriete podcasts mee helpen bekronen, klik dan hier om te stemmen. -
PREMIUM41
ANALYSE. “Vanaf 10 juni zal plots druk gesproken worden waarover weinig gezegd is: de centenkwestie”
“Zoals in elke campagne volgen luide beloftes elkaar op. Hoewel die bijna allemaal geld kosten, wordt daarover niet eens stil gesproken”, schrijft politicoloog Carl Devos (UGent). “Nochtans is dé vraag na 9 juni: waar vinden we de komende jaren ruim 30 miljard euro?” -
Oosterzele start onderhandelingen met NMBS voor betere perrons voor personen met een handicap
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCharlie 33
willem merken
luc Van Neygen
Arie Verwimp
Johan Billiet