Slechts 64 NMBS-stations volledig toegankelijk voor reizigers met beperking
Slechts 64 van de 550 NMBS-stations waren eind 2017 volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Aan het huidige tempo zullen alle stations pas binnen honderd jaar aangepast zijn. Dat schrijven De Standaard en Gazet van Antwerpen vandaag.
Om toegankelijk te zijn, moeten de treinstations aan een aantal voorwaarden voldoen. Alle perrons moeten minstens 76 centimeter hoog zijn en bij perrons die niet op het gelijkvoers liggen moet een lift of helling aanwezig zijn.
Daarnaast moeten er minstens een ticketautomaat en blindegeleidelijnen zijn.
Eind 2017 voldeden amper 64 van alle 550 Belgische stations en stopplaatsen aan al die criteria. De NMBS en Infrabel passen jaarlijks gemiddeld vijf stations aan. "In dat tempo moeten we nog honderd jaar wachten tot elk station en elke stopplaats toegankelijk is", hekelt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) in de kranten.
Volgens de NMBS is de verhoging van de perrons de grootste uitdaging, aangezien de treinsporen daardoor lange tijd buiten dienst worden gesteld. "Afhankelijk van de ligging en de omvang van het station, kan zo'n aanpassing leiden tot bouwtijden van gemiddeld een jaar per perron", zegt woordvoerder Bart Crols. Het kostenplaatje loopt dan weer op tot een miljoen euro per perron.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
zwartrijden
Bert Anciaux wil dat NMBS psychisch zieke mensen niet vervolgt wegens zwartrijden
-
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
In de Kamer is afgelopen nacht tot omstreeks 3.45 uur gedebatteerd over het nieuwe aanklampende terugkeerbeleid. N-VA en Vlaams Belang dreigden vooraf met eindeloos gefilibuster (denk aan lange speeches en voorlezen uit boeken) urenlang het spreekgestoelte innemen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
MECHELEN
"Tunnels station sneller klaar dan roltrap hersteld"
-
Dan toch geen lage-emissiezone in Wallonië
Wallonië trekt de plannen in om vanaf 2025 van het hele gewest een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Het Waals Parlement stemde er vrijdag unaniem mee in om het decreet terug te schroeven. -
Franstalige vakbonden en directie bpost sluiten akkoord: werk wordt geleidelijk hervat
De vakbonden en directie van bpost hebben donderdag een akkoord bereikt. Het personeel van het postbedrijf zal het werk geleidelijk hervatten. Al heel de week zijn er vakbondsacties in de postsorteercentra in Wallonië (Luik X en Charleroi X) en dat van Brussel X. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
BRECHT
Stappen we straks in station Brecht trein op?
-
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
Opletten met de vooraf ingevulde belastingaangiftes. Vorig jaar bevatte maar liefst 1 op de 4 fouten. Dat blijkt uit onderzoek van Ive Rosseel, fiscaal adviseur van de ACV-studiedienst, en zijn collega Erik Van Laecke, van de belastingservice van ACV. Heb je je kadastraal inkomen goed nagekeken en alle leningen opgenomen in je aangifte? Met deze eenvoudige tips kun je vermijden dat je veel geld misloopt. -
LEUVEN
"Openbaar vervoer is voor iedereen"
CD&V, sp.a, Groen, N-VA en Open Vld hebben uitzonderlijk één groot front gevormd om te pleiten voor toegankelijk openbaar vervoer. "Liften die niet werken, roltrappen die dienst weigeren in het station. Dit moet in kaart worden gebracht zodat De Lijn en de NMBS de knelpunten kunnen wegwerken", klinkt het. Het overleg met De Lijn is intussen al opgestart. -
Oosterzele start onderhandelingen met NMBS voor betere perrons voor personen met een handicap
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCharlie 33
willem merken
luc Van Neygen
Arie Verwimp
Johan Billiet