Direct naar artikelinhoud
Spoorwegen

Slechts 65 NMBS-stations volledig toegankelijk voor mensen met beperking

Stations moeten aan vier criteria voldoen vooraleer ze toegankelijk verklaard worden.Beeld Photo News

Slechts 65 van de ruim 550 stations van de NMBS zijn toegankelijk voor reizigers met een beperking, volgens de toegankelijkheidscriteria van de NMBS. ‘Mobiliteit is en blijft een heel groot probleem’, vinden de Vereniging Personen met een Handicap (VFG) en de Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG).

Stations moeten aan vier criteria voldoen vooraleer ze toegankelijk verklaard worden. De perrons moeten minstens 76 centimeter hoog zijn om de opstap voor gehandicapten mogelijk te maken; er moet een lift of helling zijn naar perrons die niet op de benedenverdieping liggen; voor mensen met een visuele beperking moeten er blindegeleidelijnen zijn; er staat minstens één ticketautomaat.

Volgens een bericht in De Standaard werken de NMBS en Infrabel samen om het aantal toegankelijke stations op te krikken, maar gebeurt dat aan een tempo van gemiddeld vijf stations per jaar. “Dan moeten we nog honderd jaar wachten tot elk station en elke stopplaats toegankelijk is”, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). 

Het financiële plaatje is volgens de NMBS mede de oorzaak van de trage vooruitgang. Een perron toegankelijk maken zou tot een miljoen euro kosten.