Direct naar artikelinhoud
Nostalgie

Daar is de Tamagotchi weer, een nieuwe episode in de nineties nostalgie

Tamagotchi bereikt een nieuwe generatie.Beeld RV Bandai

De Tamagotchi is terug. Het plastic, elektronische huisdiertje veroverde in de jaren negentig de wereld en is nu aan een revival bezig. Daarmee surft het Japanse speelgoed op een bredere nostalgiegolf, meldt BBC.

Het speeltje, een eivormig, plastic huisdier dat de eigenaar ‘in leven’ moest zien te houden door voortdurende zorg en aandacht, werd kort na de lancering in 1996 hét hebbeding van een hele generatie tieners.

En nu maakt de Tamagotchi zich op voor een heuse comeback. Het Japanse bedrijf Bandai komt immers met een nieuwe, verbeterde versie. Die zal vanaf juli in Noord-Amerika op de markt worden gebracht, later volgt wellicht Europa.

De Tamagotchi 2.0 kan  – in tegenstelling tot het oorspronkelijke gadget – meer dan eten, slapen, piepen en sterven. De Tamagotchi is volgens Bandai geëvolueerd in een soort personage dat verschillende karaktertrekken kan hebben, trouwen en zelfs zich voortplanten.

“Onze fans zijn alvast erg enthousiast, en er zijn nu al heel wat nieuwe Tamagotchi’s besteld”, citeert de BBC Tara Badie, marketingdirecteur bij Bandai.

Nostalgie

En zo past de Tamagotchi helemaal in de trend van nostalgie naar de jaren negentig. Denk aan de reünies van de Spice Girls en de Backstreet Boys

Dat is ook merkbaar in de speelgoedindustrie, zegt retailanalist Chana Baram aan de BBC. Heel wat retrospeeltjes maken een comeback. “Mensen zoeken comfort in de good old days”, verklaart hij de trend.

“We zijn dat gewend bij kleren en mode, maar nu gaat het steeds vaker ook op voor producten.” Zo was er de voorbije jaren ook al een opgemerkte toename in de verkoop van ouder speelgoed als Teenage Mutant Ninja Turtles, Power Rangers en Polly Pocket.