Direct naar artikelinhoud
InterviewLuk De Wilde

Luchtvaartexpert: ‘Deze zomer nog meer en nog grotere vertragingen op luchthavens’

Lange wachtrijen op de luchthaven van Zaventem. Dat zal er niet op verbeteren, denken experts.Beeld Eric de Mildt

De milieukosten van de 33 Europese luchthavens bedragen 33 miljard, blijkt uit een door Europees commissaris Violeta Bulc bestelde studie. Luchtvaartjournalist Luk De Wilde licht een en ander toe.

Details van de studie zijn er nog niet, maar het genoemde bedrag is alvast niet min. Hoog tijd voor actie, dus?

De Wilde: “In de luchtvaartsector is men er al langer van doordrongen dat de milieukwestie een belangrijke aangelegenheid is. Die kosten vergen een aanpak, maar over de manier waarop dat moet gebeuren, bestaat geen eensgezindheid: wordt het een taks op kerosine, of een btw-heffing op tickets? Bovendien is er de vraag of dat geld dan wel daar zal komen waar het hoort, waar het besteed moet worden. Neem nu Nederland: daar heeft men beslist dat er vanaf 2021 een vliegtaks komt, maar men heeft nog geen zicht op waar dat geld naartoe zal gaan. 

“Bijkomend element in de hele discussie is dat iedere lidstaat van Europa dat individueel kan beslissen. Vanuit de internationale luchtvaartsector dringt men dan weer aan op Europese eenvormigheid. Een snelle oplossing – en dus eventueel een duurder vliegticket – lijkt dus niet meteen in de maak. Wat er wel zit aan te komen, meteen al deze zomer, zijn meer vertragingen voor de reiziger.”

Meer vertragingen? Dat weten we nu al?

“Ja, hoor. En zeker in Europa. De directeur Europa van de internationale luchtvaartkoepel IATA heeft zich op de jaarvergadering in Seoel daarover grote zorgen gemaakt. Vorig jaar bedroeg het gecumuleerd aantal wachtminuten 19 miljoen, en dat was al een verdubbeling in vergelijking met het jaar daarvoor. Voor deze zomer verwacht hij nog veel meer en grotere vertragingen, aangezien er nu eenmaal steeds meer mensen het vliegtuig nemen. Oorzaken van de vertragingen zijn de inefficiënte routes en problemen bij de luchtverkeersleidingen – zoals wij die nu kennen bij Skeyes, waar men klaagt over een gebrek aan personeel. 

“Wij hinken in Europa vreselijk achterop qua infrastructuur, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten en Azië. En dan heb ik het niet alleen over de infrastructuur van de luchthavens, waardoor het aantal bewegingen beperkt moet blijven, maar ook over ‘de infrastructuur van het luchtruim’.”

Dat is een oud zeer?

“Dat kan je wel zeggen. Al 35 jaar wordt er gepleit voor een eengemaakt luchtruim, dat zou worden aangestuurd door één centrum. Dat zou leiden tot een makkelijker én veiliger luchtverkeer. Nu moeten piloten bij manier van spreken om de haverklap overschakelen naar andere frequenties: vandaag bestaan in Europa de grenzen nog altijd in de lucht, waardoor je 37 verschillende luchtverkeersleidingen hebt. De Europese Commissie stuurt al lang aan op die eenmaking, maar de lidstaten zijn zeer terughoudend, mede doordat het luchtruim van een land natuurlijk ook wordt gebruikt voor militair luchtverkeer. Door al die factoren moeten luchtvaartmaatschappijen soms vluchten annuleren of vliegtuigen laten omvliegen – dat laatste zorgt volgens de IATA overigens voor pieken tot 10 procent meer CO2-uitstoot.”

Daar sta je dan, als passagier. Wat kan je doen?

“Helaas: bijna niets. Luchtvaartmaatschappijen daarop aanspreken helpt je niet verder. Het enige wat je kan doen is de politici daarop wijzen. Het wordt sowieso een werk van lange adem.”

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde: ‘Vandaag bestaan in Europa de grenzen nog altijd in de lucht, waardoor je 37 verschillende luchtverkeersleidingen hebt.’Beeld Eric De Mildt