Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Veel meer ouderen raken gewond op elektrische fiets

Foto ter illustratie.Beeld Eric De Mildt

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar raakten minstens 153 55-plussers gewond bij een ongeval met een elektrische fiets. Dat is een stijging van 82 procent tegenover vorig jaar. Lichtpunt is wel dat er minder fietsdoden vallen.

De nieuwe verkeersbarometer van Vias duikt diep onder nul. Voor het eerst in vijf jaar daalt het aantal verkeersdoden in België niet meer. Tijdens het eerste kwartaal vielen 14 doden meer dan in dezelfde periode in 2018. Ook het aantal gewonden en het aantal botsingen met blessures stijgen.

Wallonië gaat op alle vlakken achteruit. Maar ook Vlaanderen komt niet verder dan een status quo. Dat er sprake is van een stagnatie hebben we vrijwel geheel te danken aan de beterschap in West-Vlaanderen en Limburg, want in andere provincies vallen de cijfers tegen. Vlaams-Brabant zag het aantal doden zelfs toenemen van 5 naar 13. Voor grote conclusies over de provinciale verschillen zijn de absolute cijfers te klein.

Opvallend is de toename van het aantal letselongevallen met fietsers: plus 20 procent. Voor een stuk vloeit die voort uit de stijgende populariteit van de fiets en van andere tweewielers, zoals e-steps, waardoor steeds meer weggebruikers hetzelfde fietspad moeten delen. Zo registreerde Vias ook 10 procent meer ongevallen met bromfietsers, die eveneens hun weg op dat drukke fietspad moeten zoeken.

Nog belangrijker is de forse toename van het aantal letselongevallen met elektrische fietsers: plus 40 procent. Als je die cijfers opdeelt per leeftijdsgroep, dan gaat het bij 55-plussers om een stijging van 84 naar 153 ongevallen, ofwel 82 procent. Het aantal ongevallen door ouderen met een elektrische fiets neemt veel sneller toe dan het aantal ongevallen door ouderen met een gewone fiets.

Meer kans

Of senioren zo'n snelle e-bike moeilijker onder controle kunnen houden? Ja en neen. Per elektrische fiets worden nu eenmaal meer kilometers afgelegd dan met een gewone. Gebruikers hebben dus ook meer kans om een vervelend paaltje of onoplettende medefietser tegen te komen. Tegelijk is het zo dat veel ongevallen simpelweg gebeuren bij het op- en afstappen. Oudere fietsers, die doorgaans iets minder kracht hebben, laten zich weleens verrassen door de zware accu. Ze kantelen letterlijk om.

Het positieve nieuws? In scherp contrast met het stijgend aantal verwondingen vielen dit jaar nog geen doden op de elektrische fiets. In 2018 waren er nog 7. "Toen waren er veel ongevallen met vrachtwagens en 65-plussers. Misschien heeft de berichtgeving daarover mensen bewuster gemaakt", zegt Stef Willems van Vias.

Ontslagnemend mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) noemt de daling van het aantal dodelijke fietsslachtoffers hoopgevend. Toch wordt het lichtpunt overschaduwd door de toename van het totale aantal verkeersslachtoffers. "De volgende Vlaamse regering zal nog een tandje moeten bijsteken."

Minister van Mobiliteit Ben Weyts.Beeld BELGA