Direct naar artikelinhoud
Werkgevers

Waar het schoentje zelden wringt: schoenen Torfs verkozen tot beste werkgever van Europa

CEO Wouter Torfs: 'We beschouwen onze medewerkers niet als inwisselbare nummers.'Beeld BELGA

In België viel de eer hen al te beurt, en nu is Schoenen Torfs ook bekroond als beste werkgever in Europa. Wat kunnen andere bedrijven leren van dit succesverhaal?

"Als familie scharen we ons achter de waarden: respect, eerlijkheid, vertrouwen, klant- en marktgerichtheid, resultaatgerichtheid, kwaliteit, maatschappelijk engagement, harmonie tussen alle belanghebbenden, werklust en fun. Hierbij stellen we de mens steeds centraal."

Deze frase komt uit het familiecharter van Schoenen Torfs. De 'grondwet' van het bedrijf, zeg maar. Het dient als leidraad voor de verschillende generaties Torfs.

Schoenen Torfs is ervan overtuigd dat een bedrijf een meerwaarde moet proberen te creëren voor de maatschappij. Bedrijfsleiders moeten zich meer moeien met wat er zich binnen hun firma afspeelt. En iedereen maakt daar deel van uit, is het devies. "Van manager tot winkelbediende, als er een beslissing gemaakt moet worden, trek je mond dan open", zegt Torfs daarover.

Inclusieve ervaring

In eigen land werd het bedrijf dit jaar al voor de tiende keer verkozen tot beste werkgever. Dat wordt nu ook internationaal erkend. Uit de lijst van 125 beste werkplaatsen in Europa is Schoenen Torfs uitgeroepen tot nummer één in de categorie grote organisaties met meer dan 501 werknemers. "Wij zijn er zo blij om", sms't Wouter Torfs. Enkele uren eerder nam hij de trofee in ontvangst op het podium in Stockholm.

De organisatie Great Place to Work definieert een 'best workplace' als een organisatie waar werknemers, ongeacht wie ze zijn en wat ze doen, vertrouwen hebben in hun leiders, plezier hebben op het werk en trots zijn op wat ze doen. Michael C. Bush, de CEO van Great Place to Work, stelt dat een belangrijke onderscheidende factor in deze bedrijven is dat werknemers een meer inclusieve ervaring op de werkplek melden.

Een echte handleiding is er niet. "We beschouwen onze medewerkers niet als anoniem inwisselbare nummers", poogde Torfs dat zelf uit te leggen toen hij van werkgeversorganisatie Voka vorig jaar een lifetime achievement award kreeg. "Geen drie bazen boven je hebben, maar één verantwoordelijke met wie je één-op-één contact hebt. Elke medewerker kent ons, wat een persoonlijke lading aan het bedrijf geeft."

Torfs verwijst graag naar de leuze van managementgoeroe Peter Drucker: hire for attitude and train for skills. Wie veel belang hecht aan individuele prestaties waaraan bonussen hangen, komt er bij Torfs niet in. Bij aanwervingen wordt vooreerst naar de juiste mentaliteit gekeken. Twee keer per jaar krijgen alle medewerkers op een samenkomst uitleg over waar het bedrijf naartoe wil en wat hun rol daarbij is. Om te vermijden dat de winkels elk op zich een eiland zouden worden.

Hr-manager Els Van Keymeulen getuigt dat Torfs, met meer dan 90 procent vrouwen in het bedrijf, een community is van female power. "Als bedrijf dat nog steeds 100 procent in handen is van de familie, zetten we de mensen altijd op de eerste plaats. Elke medewerker krijgt een extra dag vrijaf op zijn of haar verjaardag."

Het is geen filantropie, want gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten. Het plaatje en de kassa moeten kloppen. Maar het gaat verder dan dat. "We stimuleren elk individu om aan de slag te gaan met zijn of haar talent en passie."

Robyn Schoubben, projectcoördinator en researcher bij Great Place to Work, merkt op dat Torfs in een zwaar concurrentiële omgeving werkt. "Retail staat onder druk, de marges zijn laag. Er is de zware concurrente ook van de toenemende digitalisering. In dat klimaat bewijst Torfs dat dit een goed hr-beleid niet in de weg hoeft te staan. Integendeel, we zijn ervan overtuigd dat een goede organisatie en betrokkenheid hen net resistenter maken tegen die concurrentie."