Videospeler inladen...

Na de zomer slimme camera en GAS-boetes tegen sluipverkeer in Bierbeek

Vanaf 1 september zal je in de spits niet meer via de Panoramalaan in Bierbeek mogen rijden, tenzij je een vergunning hebt. Wie dat toch doet, zal door een slimme camera geflitst worden en een GAS-boete van 58 euro in de bus krijgen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) roept wel op om te overleggen met de buurgemeentes. 

Met de camera's wil de gemeente het sluipverkeer tussen de Diestsesteenweg en de Tiensesteenweg aanpakken. "Dat probleem is niet nieuw", zegt burgemeester Johan Vanhulst (CD&V). "Al 30 jaar lang wordt de weg als sluiproute gebruikt. Bij recente tellingen kwamen we aan 4.000 auto's per dag. Daar willen we wat aan doen door tijdens de spits het verkeer van buiten de regio te weren. Zo moet de weg er een stuk veiliger worden voor de zwakke weggebruikers die net vooral dan de baan op gaan." 

Vergunning aanvragen

Wie toch nog tijdens de spits (van 7 uur tot 9 uur 's ochtends en van 16 uur tot 18 uur 's avonds) door de straat wil rijden moet een vergunning aanvragen. Dat zal kunnen voor de ruime regio: alle inwoners van Bierbeek, Pellenberg, Linden en ook een deel van de inwoners van Lubbeek en Kessel-Lo. Ook voor bezoekers kunnen vergunningen aangevraagd worden, dat kan online maar ook via het gemeentehuis. 

Andere maatregelen

De maatregel is niet min, beseft ook burgemeester Vanhulst. "We maken ons geen illusies en dit is zeker niet de eenvoudigste weg. Er zal meer nodig zijn om het fileprobleem op te lossen. Zo vragen we om het openbaar vervoer te verbeteren door bijvoorbeeld stopplaatsen voor de trein te openen in Haasrode en Lovenjoel. Maar we willen ook meer mensen op de fiets krijgen. Zo zijn er zeven dossiers in onze gemeente rond de aanleg van nieuwe fietspaden in uitwerking." 

Verschuift het probleem?

Door de camera dreigt het probleem van het sluipverkeer nu te verschuiven naar Lubbeek. Toch is alles gebeurd in overleg met buurgemeenten Leuven en Lubbeek, zegt de burgemeester. "In het verleden heeft Leuven ook verschillende straten afgesloten en knippen ingevoerd. Moeten wij dat allemaal blijven slikken? Het zal nu inderdaad weer wat opschuiven maar het gaat niet om een permanente maatregel, dit geldt enkel tijdens de spits. We bekijken dit ook als een soort pilootproject en waarschijnlijk zullen we ook moeten bijsturen."

De Leuvense schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) waarschuwt voor een "cameraoorlog". "We hadden beter samen tot een aanpak gekomen, want nu plaatst Bierbeek een camera, dan reageren wij door zelf camera's te plaatsen en dan gaat Lubbeek hetzelfde doen. Als we niet oppassen, krijgen we op die manier een ANPR-oorlog."

Dat is ook wat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zegt: "Ik begrijp volkomen dat gemeenten willen ingrijpen", reageert Weyts in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Zij zijn het slachtoffer van de verkeersapps die pendelaars door woonwijken en langs scholen sturen. Maar het moet wel in overleg gebeuren met buurgemeenten, want een gemeente heeft misschien wel de eigen straten veiliger gemaakt, maar misschien is het probleem gewoon verlegd."

Vervoerregio's

Weyts wijst erop dat dit jaar de "vervoerregio's" in het leven zijn geroepen. Vlaanderen werd in 15 van die regio's ingedeeld. Binnen zo'n regio kunnen alle betrokken partijen samenzitten om mobiliteitsknopen te ontwarren.

"De vervoerregio's gaan dit jaar van start en zullen op structurele basis samenkomen. Dat is een ideale plaats om initiatieven als verkeerscamera's te bespreken", legt Weyts uit.

De olifant in de kamer is de ruimtelijke ordening in Vlaanderen
Hajo Beeckman

Bierbeek is niet de eerste gemeente die met ANPR-camera's de verkeersstromen wil sturen. "Er lopen al verschillende proefopstellingen en de Vlaams-Brabantse gemeente Kortenberg heeft het systeem al met succes toegepast", legt onze verkeersexpert Hajo Beeckman uit.

"Door de verschillende verkeersapps rijden soms duizenden pendelaars per dag door woonwijken en langs scholen. Het is niet verwonderlijk dat gemeenten zich gaan wapenen. Vroeger deden ze dat met bloembakken, vandaag met camera's."

Beeckman wijst ook op de olifant in de kamer: de ruimtelijke ordening in Vlaanderen. "We hebben onszelf in de nesten gewerkt met die ruimtelijke ordening. We hebben 13.000 kilometer aan lintbebouwing in Vlaanderen, we zitten met bebouwde kruispunten. Waar moeten automobilisten op de duur nog naartoe? Alle hoofdwegen zitten vol en de bussen staan vaak ook in de file."

De enige oplossing is minder auto's. "We moeten een overkoepelend beleid voeren om de autodruk te verlichten. Ik denk onder meer aan meer fietssnelwegen, extra busbanen en slimme verkeerslichten."

De camera in Bierbeek wordt begin augustus geplaatst. Dan volgt nog een uitgebreide informatiecampagne met filmpjes over hoe alles werkt en infoavonden. Vanaf 1 september gaat de camera echt ingezet worden.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Videospeler inladen...

Meest gelezen