Bedrijf tovert lompe Ferrari om tot elegante shooting brake
De Ferrari 612 Scaglietti staat bij liefhebbers niet bovenaan als het gaat om het design. De auto is lomp, lang en het ontwerp oogt wat onbeholpen. Het Nederlandse bedrijf Vandenbrink design heeft echter een passende oplossing.
Robert Koumans van Vandenbrink Design en Maurik van den Heuvel van Classic Youngtimers Consultancy maakten van de Ferrari Scaglietti namelijk de Vandenbrink Shooting Brake. Het is een op maat gemaakte auto die is gebaseerd op een uit 2004 stammende Ferrari 612 Scaglietti uit, zo blijkt uit het persbericht.
Een Shooting Brake is een combinatie van een coupé en een stationwagon. Daarom hebben ze meestal maar drie deuren en een meer aflopende daklijn dan de ‘gewonere’ modellen. De officiële betekenis van een Shooting Brake is een voertuig om je jachtuitrusting in mee te nemen. Eerder al bracht het bedrijf een Shooting Brake uit van de Tesla Model S.
In het verleden ging het bij Shooting Brakes vaak om ontwerpen van carrosseriebouwers als Bertone, Pininfarina, Touring, Vignale en Zagato. Zij bouwden één of slechts enkele exemplaren op basis van bestaande modellen. De bekendste Shooting Brake is ongetwijfeld de Ferrari Breadvan uit de jaren zestig. Dit model is gebaseerd op een Ferrari 250 GT SWB-chassis en er is slechts één exemplaar van gemaakt. Dat geldt niet voor deze Ferrari, want Vandenbrink wil een kleine serie gepersonaliseerde exemplaren bouwen.
De auto lijkt op het eerste gezicht een soort mengvorm tussen een 612 en diens opvolger FF, die immers ook een Shooting Brake was. Het in Amsterdam gevestigde Vandenbrink heeft echter geen kopie gemaakt van dit model. Zo zijn er achterin het model twee ruitjes aangebracht en oogt de achterzijde vrij uniek. De Ferrari Shooting Brake wordt aangedreven door een 540 pk sterke 5,7-liter V12. Het tot nu toe enige exemplaar is te bewonderen in de showroom van Classic Youngtimers Consultancy in Uden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Showbizz
Spectaculair: Tesla Model X van broers Azimi uit ‘The Sky Is The Limit’ smelt weg
Een trieste wereldprimeur voor de flamboyante broers Azimi uit ‘The Sky Is The Limit’. Hun wagen, een Tesla Model X, smolt zondagnacht helemaal weg. Na eerdere verhalen over brandende en smeltende Tesla-modellen, blijkt nu dus voor het eerst dat het dure ‘Model X’ niet helemaal veilig is. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPiet van Helsing
Dominique Ryngaert
Giovanni Van Dyk
Anonymous
Bernd Vaes