Direct naar artikelinhoud
Vier vragen

Lieven Boeve: ‘Er dreigt een gigantisch tekort. Elke leraar die blijft is pure winst’

Lieven Boeve, baas van het katholiek onderwijs.Beeld BAS BOGAERTS

De Christelijke Onderwijscentrale (COC) gaat vanaf september haar vakbondsleden permanent begeleiden om de uitval van leerkrachten af te remmen. Prima, vindt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

De COC heeft ruim 40.000 leden. Ze gaat voor die begeleiding welgeteld één job creëren. Vindt u dat ook niet een beetje weinig?

“We moeten dat in het juiste perspectief plaatsen. Dit gaat over een vakbond die zijn verantwoordelijkheid wil opnemen, en wij hebben daar niets tegen. Dat de vakbond zijn syndicale afgevaardigden wil ondersteunen: des te beter. We gaan naar een gigantisch lerarentekort, en iedere leerkracht die we aan boord kunnen houden, is zuivere winst.

“Het is niet zo dat de vakbond de hele begeleiding wil overnemen. We mogen niet vergeten dat er op dat vlak al heel wat initiatieven bestaan. Er is vanaf 1 september de verplichte aanvangsbegeleiding voor jonge leerkrachten – waarvoor uren en middelen worden vrijgemaakt –, er is uiteraard de pedagogische begeleiding. Ook de hogescholen hebben dat nu voor een stukje.”

Maar het mag nog een beetje meer zijn?

“Wij zijn sowieso vragende partij voor een meer slagkrachtige functioneringsbegeleiding. Samen met de sociale partners hebben we in de recente cao afgesproken dat in zijn geheel eens te herbekijken. Vandaag gaat dat met te veel administratieve rompslomp gepaard. We willen daarvan, meer dan nu, een instrument voor goed personeelsbeleid maken. Nu is het te veel een papieren tijger.

“De eerste vijf jaar heeft een groot aantal van de jonge leerkrachten het moeilijk. Daarin speelt uiteraard mee dat ze niet makkelijk aan een vaste werkplaats geraken, dat ze niet meteen in aanmerking komen voor een vaste benoeming. Maar ook en vooral: dat je als jonge leerkracht plots in je eentje in een complexe en veeleisende praktijk komt te staan. Coaching, en dus ook de aanvangsbegeleiding, is daarom heel belangrijk.”

“Daarnaast heb je de formele functioneringsbegeleiding, met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken. Een goede functioneringsbegeleiding zet in op ontwikkeling: we willen ervoor zorgen dat mensen die ergens tegenaan lopen bijvoorbeeld extra vorming kunnen volgen, of coaching op maat kunnen krijgen. Altijd met de bedoeling dat iemand die graag in het onderwijs wil blijven zich kan professionaliseren, maar ook om, als het niet lukt, afscheid te kunnen nemen. 

“Voor deze mensen, zo vernam ik vanochtend, wil de vakbond begeleiding bieden naar een andere job buiten het onderwijs. Over die formele functioneringsbegeleiding zijn we nu aan het onderhandelen.”

En hoe lopen die gesprekken?

“We zitten voor dit thema uiteraard samen met vertegenwoordigers van de andere werkgevers in onze sector en met alle onderwijsvakbonden. We hebben afgesproken om, zolang het sociaal overleg loopt, daarover geen verklaringen af te leggen in de media.”

Wanneer hoopt u te landen?

“Op dit moment zijn er regeringsonderhandelingen op Vlaams niveau, en de Vlaamse overheid is in die materie vaak ook een partner, bijvoorbeeld als het gaat over personeelsregelgeving. We moeten dat dus even afwachten. Nu, in het verleden waren Vlaamse regeringen vaak gevormd vóór 11 juli, he.” (JD)