Direct naar artikelinhoud
Brokkelbruggen

Waarom staan er zo veel brokkelbruggen in Gent?

onderhoudswerken aan het viaduct van gentbruggeBeeld Wannes Nimmegeers

Veertig van de bruggen in Vlaanderen zijn dringend aan herstel of renovatie toe. Opvallend veel van die bruggen staan in of rond Gent. Hoe komt dat?

“Is het toeval dat er onevenredig veel van de Vlaamse brokkelbruggen in Gent staan? Zou het kunnen dat Vlaanderen te weinig investeert in het Gentse?” Die vraag stelde Gents schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) zich op ­Twitter.

Watteeuw reageerde daarmee op de berichten over de zogenaamde brokkelbruggen: de lijst van het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer en de Vlaamse Waterweg met bruggen die dringend hersteld of vervangen moeten worden.

Geen gevaar

Beide agentschappen benadrukken dat er geen gevaar dreigt. Zeven probleembruggen bevinden zich in of rond de Arteveldestad, bijna zeventien in de ruimere omgeving. Hoe komt dat? Watteeuw weet het niet. “Ik kan het ook alleen maar vaststellen”, zegt hij. 

Bij de Vlaamse administratie ziet men twee grote redenen. “Eerst en vooral telt Gent gewoon meer bruggen door de samenvloeiing van de Schelde en Leie en het kruisen van de E40 en E17”, zegt Hélène Vermeulen, woordvoerder bij de Vlaamse Waterweg. Daarnaast zijn verschillende van de bruggen er erg oud. Zo zijn er nu eenmaal heel wat bruggen in de E40 terug te vinden op Oost-Vlaams grondgebied.

En laat net dat de oudste snelweg van het land zijn. Waar men in andere provincies in de jaren 70 bij de verbreding van die snelweg koos voor nieuwe bouwwerken, was dat rond Gent niet mogelijk. Tel daarbij de structurele onderfinanciering voor infrastructuur die ons land al decennia kenmerkt en je komt bij het simpele antwoord: ja, het is toeval.