Direct naar artikelinhoud
Vier vragen

‘De Belg moet chauvinistischer consumeren’

Karine Valy (zaakvoerster La Bottega) en Danny Van Assche (gedelegeerd bestuurder UNIZO) hangen de ‘Winkelhier'-campagne op.Beeld BELGAONTHESPOT

Vijf bekende handelaars kondigden op sociale media en met stickers op hun winkelramen aan dat ze hun winkel gingen sluiten. Enkele uren later bleek het een actie van Unizo, die wil dat de Belg gaat ‘winkelhieren’. ‘De mensen moeten beseffen wat de impact zou zijn als hun favoriete winkel moet sluiten’, zegt gedelegeerd bestuurder van Unizo Danny Van Assche.

‘Als dit een grap is, word ik boos. Als het geen grap is, nog bozer.’ Aan de reacties op sociale media te zien hebben jullie mensen flink doen schrikken? 

“De campagne heeft inderdaad haar effect niet gemist. Vijf iconische winkels in Vlaanderen deden mee: bakkerij Goossens in Antwerpen, kledingwinkel La Bottega in Hasselt, slagerij Rondou in Leuven, boekwinkel Paard van Troje in Gent en kledingwinkel Brooklyn. Dat zijn namen als klokken. Veel klanten reageerden emotioneel. Het effect dat we beoogden, hebben we behaald, namelijk mensen doen nadenken over wat er zou gebeuren als hun favoriete winkel zou sluiten. 

“De Belg omarmt onlinewinkelen, en dat is goed, maar we zijn daar te weinig chauvinistisch in. Uit onze cijfers blijkt dat meer dan 50 procent van de aankopen die de Belg online doet, in het buitenland gebeurt. Wat zou er gebeuren als die krantenwinkel er niet meer is? Wat als al die winkels die we vanzelfsprekend vinden, er niet meer zijn?”

Kopen er mensen hun brood in het buitenland?

“Brood moet natuurlijk vers zijn, maar zelfs dat kan in principe binnen de dag geleverd worden. En zeker verjaardagstaarten of bepaalde koekjes worden al online gekocht vanuit het buitenland. Je kan het zo gek niet bedenken. De boekenwinkel gaat natuurlijk meer impact ondervinden van ons onlinekoopgedrag. We vechten niet tegen de onlineverkoop, want die gaat de komende jaren enkel toenemen. Wel vragen we de consument om dan te shoppen in Belgische onlinewinkels.

“Het is ook een oproep naar onze handelaars om online aanwezig te zijn. Je moet geen uitgebreide webshop hebben, want dat is best duur, maar je moet online op zijn minst vindbaar en aanspreekbaar zijn.”

Een boodschappentas van de ‘winkelhier’-campagneBeeld BELGAONTHESPOT

Hoe weten we als consument of een onlinewinkel effectief ook in België actief is?

“Veel websites met extensie .be zijn inderdaad in werkelijkheid buitenlandse winkels. De Nederlandse handelaars zijn heel vroeg in de e-commerce gestapt, dus vaak gaat het om een .nl. Zalando, bol.com, Amazon en Alibaba zijn de grote buitenlandse ketens. Maar heel veel Belgische winkels hebben ook een onlinewinkel. 

“Het gaat er niet om dat het enkel om Belgische producten mag gaan. Het gaat erom dat het laatste contact tussen handelaar en consument Belgisch is. Dat zorgt voor toegevoegde waarde. We roepen niet alleen consumenten maar ook ondernemers op om te ‘winkelhieren’ en dat ook te afficheren. Voor hun afnemers wordt het om ecologische redenen steeds belangrijker om te weten dat hun producten van lokale afkomst zijn en niet over zee zijn aangevoerd. Ons label ‘handmade in Belgium’ maakt duidelijk dat producten artisanale, familiale oorsprong hebben.”

Make Belgium Great Again?

“Als u het geld in het buitenland besteedt, hebben we er niks aan als samenleving. Je moet het niet doen om de handelaar te plezieren maar onrechtstreeks zorgt u zo voor welvaart en voor gezelligere stadscentra. Leegstand is niet leuk. Het afgelopen jaar zijn er 1.000 handelaars verdwenen. Als elk huishouden elke dag 2 euro meer spendeert aan binnenlandse consumptie, zijn dat 13.000 extra jobs in de retail. De Belg moet chauvinistischer consumeren, dat komt iedereen ten goede.”

Gedelegeerd bestuurder van Unizo Danny Van AsscheBeeld Baert Marc