Direct naar artikelinhoud
Antwerpen

Koen Kennis: ‘Je moet een verschil maken tussen verschillende soorten cruiseschepen’

Een cruiseschip ligt aangemeerd bij het stadscentrum van Antwerpen. Bewoners protesteren daar tegen de geplande nieuwe cruiseterminal aan het Steen.Beeld Thomas Vanhaute

Zo’n 8.000 mensen hebben de petitie tegen vervuilende cruiseschepen in de lage-emissiezone in Antwerpen ondertussen al ondertekend. ‘Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten cruiseschepen’, reageert Koen Kennis (N-VA).

‘Een oude dieselwagen mag ’t Stad niet meer in. Maar een cruiseschip mag varen tot aan de kathedraal’, luidt de petitie die in enkele dagen tijd meer dan 8.000 keer ondertekend werd. Dat is flink wat kritiek.

Koen Kennis: “Ik heb de petitie gezien, ja. De stad is nochtans wel degelijk bezig met hoe die uitstoot verminderd kan worden. Riviercruises kunnen we aansluiten op de walstroom, voor het opvangen van de uitstoot van de grotere zeecruiseschepen werken we samen met de Universiteit Antwerpen aan oplossingen. Bovendien zijn al die vaartuigen ook sowieso al onderhevig aan de internationale milieuwetgeving die brandstofverbruik en uitstoot aan banden legt. Je mag ook de autonome verschoning van motoren die je in de hele mobiliteitssector ziet niet vergeten. In oktober mogen we bijvoorbeeld het nieuwste cruiseschip van rederij Hapag Lloyd verwelkomen dat hier meteen gedoopt zal worden – een primeur voor de stad. Dat cruiseschip maakt gebruik van vooruitstrevende milieutechnologie.”

Begin deze maand bleek uit onderzoek van transportorganisatie Transport and Environment dat de vloot van Carnival Corporation, de grootste aanbieder van luxecruises ter wereld, tien keer zoveel uitstoot als alle Europese wagens samen. Zo milieuvriendelijk is de sector toch niet?

“Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten cruiseschepen. In Antwerpen meren er maximaal veertig zeecruises aan, en zelfs die boten zijn relatief klein in vergelijking met de massacruiseschepen die op de Middellandse zee rondvaren. De cruisers die hier aanmeren zijn bovendien uit een ietwat luxueuzer segment, met toeristen die best wel bereid zijn om te investeren in cultuur en horeca eens ze aan wal gaan.”

Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA).Beeld Stefaan Temmerman

Is het economische argument niet wat zwak als die passagiers aan boord eten en slapen?

“Ik ga regelmatig een first call doen wanneer het schip net heeft aangelegd, en vaak word ik dan uitgenodigd om aan boord te lunchen. Ik kan je zeggen dat daar zelden veel passagiers aanwezig zijn: die trekken allemaal naar het oude stadscentrum. Je mag die impact daarvan echt niet onderschatten.”

In 2020 wordt aan het Steen een nieuwe cruiseterminal van 350 meter geopend. Waarom moeten die schepen in de stadskern liggen? In Venetië wil men daar net van afstappen, maar Antwerpen lijkt het aan te trekken.

“Wij zijn zeker niet van plan om extra cruiseschepen aan te trekken door de bouw van die terminal. Het aantal blijft hetzelfde, de ontvangst is gewoon anders. Je mag de Schelde ook niet vergelijken met een kanaal in Venetië. Kijk, mochten die schepen aanmeren in de haven in plaats van aan de stadskern, dan wordt het zo’n mercantiel gebeuren. Dan komen daar ook die hele grote cruiseschepen met meer dan vijfduizend passagiers te liggen. Die worden op bussen geladen en alle richtingen uitgestuurd. Nu worden passagiers aangemoedigd om het centrum te ontdekken, want ze zien het meteen liggen. Je merkt ook dat het heel wat drukker is op de wandelterrassen aan de Scheldekaaien telkens als er een cruiseschip aangemeerd ligt. Vroeger lagen daar trouwens ook altijd grote boten. Op deze manier benadrukken we opnieuw de maritieme identiteit van de havenstad. Dat is ook voor de Antwerpenaar een fijne herontdekking.”