Europees Hof: Duits plan voor wegentol in strijd met EU-wetgeving
Het voornemen van de Duitse regering om wegentol in te voeren, is in strijd met EU-wetgeving, zo heeft het Europese Hof van Justitie beslist. Volgens het Hof zou het plan een inbreuk zijn op de antidiscriminatiewetten, aangezien de economische last in de praktijk enkel op de schouders van buitenlandse bestuurders zou komen te liggen.
Alles lag al vier jaar klaar: het plan van de Duitse federale overheid is in 2015 volledig goedgekeurd, gestemd en uitgewerkt, maar was nog altijd niet in voege. En het Europese Hof van Justitie trekt er nu een kruis door. Bedoeling was dat alle weggebruikers een taks (Maut) van maximaal 130 euro zouden betalen, maar dat binnenlandse bestuurders het bedrag voor een jaarvignet zouden terugkrijgen via een korting op hun voertuigbelasting.
Oostenrijk
Het was buurland Oostenrijk dat, gesteund door Nederland, naar het Europese Hof trok om de taks ongedaan te laten maken. Volgens Oostenrijk zou de belasting een discriminatie inhouden tussen Duitsers en niet-Duitsers. Het Hof volgt Oostenrijk daar nu in: de taks vormt een inbreuk tegen het vrij verkeer van goederen en diensten binnen Europa en is een “onrechtstreekse discriminatie op grond van nationaliteit”, wat verboden is. Het Hof argumenteert immers dat heffing de toegang tot de Duitse markt kan belemmeren voor producten uit andere lidstaten, omdat samen met de vervoerskosten ook de prijs van de producten kan stijgen. Ook het vrij verkeer van diensten kan om die reden gehinderd worden.
Bovendien heeft Duitsland niet kunnen aantonen dat de vastgestelde discriminatie gerechtvaardigd kan zijn op grond van milieuoverwegingen of andere overwegingen, luidt het nog.
“Gebruiker betaalt”
De Duitse regering had wel opgeworpen dat zij met het nieuwe systeem afstapt van een algemene financiering van de wegeninfrastructuur door alle belastingbetalers, om de overgang te maken naar de principes van “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt”. Maar het Hof veegt dat argument van tafel. De rechters stellen dat de Duitse wagenbezitters nog altijd via hun belastingen zouden betalen.
De wegentaks was de afgelopen jaren een van de grootste dossiers op het bord van bondskanselier Angela Merkel. Het was vooral een belangrijk project van de Beierse zusterpartij van Merkels CDU, de CSU. Bedoeling was dat het vignet vanaf oktober 2020 ingevoerd zou worden voor alle autosnelwegen en autowegen, voor buitenlanders zou het enkel voor de autosnelwegen nodig zijn. De tol zou na aftrek van de kosten 500 miljoen euro per jaar hebben moeten opbrengen, een bedrag dat in verkeersinfrastructuur geïnvesteerd zou kunnen worden. Maar experts twijfelden daar aan.
“Moeten dit aanvaarden”
Merkel laat open welke de volgende stappen kunnen zijn na de uitspraak. De uitspraak is te aanvaarden en ter kennis te nemen, zei ze. Natuurlijk zal minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) de situatie analyseren, aldus Merkel. “En dan zullen we zeggen wat we verder zullen doen”.
Volgens Scheuer is in elk geval duidelijk dat de tolheffing is in haar huidige vorm van tafel is.“Dit oordeel moeten we respecteren en accepteren.” De minister stelde een werkgroep in die de gevolgen van de uitspraak in kaart moet brengen, meldt de krant Tagesspiegel. Scheuer verzekerde dat het oordeel van het hof niet betekent dat Duitsland nu afziet van het beprijzen van weggebruik. Hij verwees naar andere EU-landen waar dat al het geval is.
De minister noemde de uitspraak “verrassend” omdat in Duitsland parlement en regering geen problemen zagen met de tolheffing en ook de Europese Commissie ermee instemde. “Dit is geen mooie dag voor de financiering van infrastructuur in Duitsland.”
Ouderwets
Volgens Maarten Matienko, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie VAB, was het systeem van tolheffing zoals Duitsland het wou invoeren, sowieso een ouderwets systeem. “Terwijl we naar een intelligent systeem moeten, waarbij de bestuurder meer of minder betaalt afhankelijk van plaats, tijdstip, hoeveel keer je de wagen gebruikt en het soort weg dat je gebruikt.”
De VAB-woordvoerder wijst erop dat er de komende jaren zware investeringen nodig zijn in nieuwe verkeersinfrastructuur. Ook voor het onderhoud van de bestaande infrastructuur moeten enkele miljarden worden opgehoest. Tegelijk evolueren we naar een fiscale situatie waarbij er minder accijnzen zullen worden betaald op brandstof doordat er nieuwe systemen komen zoals elektrisch rijden.
Een intelligent systeem van kilometerheffing kan een bron zijn om dat alles te financieren, aldus Matienko. Maar het systeem moet wel sociaal rechtvaardig zijn, en het moet sturend werken naar duurzame vormen van mobiliteit. Daarom moeten er ook investeringen komen in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. “Als er geen duurzame alternatieven zijn, is een kilometerheffing gewoon een extra belasting.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
-
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
De leveranciers van elektriciteit en aardgas zien nog geen stijging van betalingsmoeilijkheden bij hun klanten als gevolg van de historisch hoge energieprijzen. Maar ze vrezen wel een toename van het aantal wanbetalers de komende maanden. -
Spaargids.be
Sterven bij de ene bank duurder dan bij de andere: zoveel rekent jouw bank aan
Na het overlijden van een dierbare staan de erfgenamen heel wat kosten te wachten. Naast de belasting op de erfenis, rekent ook de bank een vergoeding aan. Onder de noemer ‘aanrekening kosten nalatenschap’ bundelt de bank de kosten die ze maken bij de administratieve formaliteiten in geval van overlijden. Een analyse van Spaargids.be leert dat sterven bij de ene bank een pak duurder uitvalt dan bij de andere. -
-
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
Consumenten zullen binnenkort zelf kunnen beslissen met welk type cheque — consumptie, eco of maaltijd — ze willen betalen in de winkel. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft daarover een akkoord bereikt met de sector. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
PREMIUM11
Jan was slachtoffer van spoofing en kreeg duizenden telefoontjes van ontevreden Luminus-klanten over hem heen
-
81
Benzineprijs klimt morgen naar nieuw record: 1,799 euro voor liter benzine 95
De prijs voor een liter benzine 95 (E10) stijgt morgen naar een nieuw record. Aan de pomp kost een liter dan maximaal 1,799 euro per liter. Dat meldt de FOD Economie. Het gaat om een stijging met 2,9 cent. Ook diesel wordt opnieuw duurder. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGunter Verleyen
Ludwig VdB
patrick de keyser
Danny Govaerts
Dirk Verheyden