Benzine, elektrisch of toch nog een diesel? 1 op de 6 stelt aankoop nieuwe auto uit door keuzestress

Een op de drie automobilisten heeft vandaag stress wanneer hij een nieuwe auto wil kopen. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over wat nu de beste keuze is voor de komende jaren: een benzine, toch nog een diesel, een elektrische auto of een ander type? Een op de zes potentiële kopers stelt de aankoop van een nieuwe auto zelfs uit om die reden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Gent in opdracht van Febiac. 

In opdracht van Febiac ondervroeg het team van UGent-professor Gino Verleye bijna 2.000 automobilisten die op het punt staan om binnen het jaar een nieuwe auto te kopen. Uit die enquête blijkt dat 1 op de 3 gestresseerd is omdat ze niet weten welk soort auto ze nu het best kopen.

“Dat heeft enerzijds te maken met de veelheid aan technologie: elektrische wagens, hybrides en auto’s op aardgas en zelfs op waterstof”, zegt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”. De potentiële koper ziet vaak door de bomen het bos niet.

Fiscaliteit

De koper twijfelt ook omdat het helemaal niet duidelijk is hoe de verschillende types auto belast zullen worden in de toekomst. “Hoe zal de auto fiscaal behandeld worden op het moment van aankoop én gedurende de vele jaren dat ik die auto wil gaan gebruiken? Dat stresseert de koper”, legt Joost Kaesemans uit.

Een nieuwe auto kopen is immers een belangrijke beslissing omdat het een dure aankoop is en omdat je vele jaren met die auto zult rijden. “Bij zo’n aankoopbeslissing mogen een paar onzekerheden spelen, maar niet te veel.”

Geen garanties

Welk soort auto moeten we dan nu kopen? Op die vraag heeft Kaesemans ook geen pasklaar antwoord. “Dat hangt af van het verwachte gebruik. Je zou een elektrische auto kunnen aanraden, maar dat moet dan binnen de financiële mogelijkheden van de koper liggen en je moet ermee rekening houden dat die auto altijd op tijd opgeladen kan worden (...) Iemand die elektrisch wil rijden, vraagt daarom garanties voor meer laadpalen in ons land, maar die zekerheid kunnen wij ook niet bieden”, moet Kaesemans toegeven.

Wie veel kilometers rijdt, wordt vaak nog een dieselauto aangeraden, maar de potentiële koper stelt zich tegelijk ook de vraag of hij/zij over een aantal jaren nog met z’n diesel het stadscentrum in mag. “Die garantie is er vandaag ook niet.”

Milieuvriendelijk maar betaalbaar

Ook milieu en klimaat spelen een rol bij de keuze van een nieuwe wagen. Meer dan de helft van de potentiële autokopers die deelnamen aan het onderzoek (56%) zegt een milieuvriendelijk exemplaar te kiezen. Een op de vijf (20%) past hiervoor en bijna een kwart (23%) is er nog niet helemaal uit.

Milieu en klimaat verdwijnen al snel naar de achtergrond als de consument dieper in de buidel moet tasten voor een schonere wagen. 57 procent wil hiervoor niet extra betalen. Amper een kwart wil wel een extra duit in het zakje doen.

Problematisch

Door al die onduidelijkheid en keuzestress geeft 1 potentiële autokoper op 6 aan dat hij de aankoop van een nieuwe auto uitstelt. “Voor de consument is het politieke beleid zo onduidelijk dat men het gevoel heeft dat de keuze die ik vandaag maak, in de toekomst wel eens een foute keuze zou kunnen blijken. Dat is problematisch voor een investering van veel geld.”

Voor de autosector is dit uitstelgedrag natuurlijk een probleem. “Dit is inderdaad niet prettig. Het is logisch dat we een goede verkoop willen draaien”, aldus Kaesemans. Hij vreest dat het uitstelgedrag ook een rem kan zetten op de innovatie, omdat alle autobouwers vandaag miljarden investeren in elektrische voertuigen. “Maar wanneer die auto’s onverkocht blijven omdat de klant geen zekerheid heeft, helpen we noch het bedrijf, noch het milieu vooruit.”

Politiek

“Als we echt willen dat meer auto’s met traditionele verbrandingsmotor vervangen worden door auto’s die niets uitstoten, zoals elektrische auto’s bijvoorbeeld, moet je ervoor zorgen dat mensen die wagens beginnen te kopen”, zegt Joost Kaesemans. Daarom vindt Febiac dat de overheid duidelijker moet communiceren over autofiscaliteit en haar mobiliteitsvisie.

“We zullen de verschillende overheden aanmanen om meer duidelijkheid te scheppen in de mobiliteit van morgen en wat daar tegenover staat voor consumenten. Of ze nu met de wagen, motor, fiets of openbaar vervoer willen pendelen.”

Beluister het volledige gesprek met Joost Kaesemans in "De wereld vandaag":

Meest gelezen