File in Brussel. Foto ter illustratie.
Volledig scherm
PREMIUM
File in Brussel. Foto ter illustratie. © Photo News

Waarom de auto slecht CO2-rapport niet gaat oplossen: uiteindelijk betaalt consument voor falend beleid

Ons land kreeg vorige week een slecht CO2-rapport van Europa. Welnu, de auto zal het probleem niet oplossen. Kan hij ook niet, want zijn aandeel in de totale CO2-uitstoot is heel beperkt. En het huidige overheidsbeleid brengt ook al geen soelaas. Zal ons hooguit geld kosten. Nog ‘meer’ geld, want de auto is nu al de melkkoe van de overheid. Het mistasten van ons autobeleid in vier stellingen.

56 reacties

  • Andy De Schieter

    5 jaar geleden
    Iedereen zijn auto laten staan is helemaal geen oplossing. De taksen worden dan wel ergens anders gehaald. Een gewone fiets kost dan plots 1000 euro meer of een brood kost 10 euro.
  • Geert Landsman

    5 jaar geleden
    CO2 is een leugen NOx is het probleem, op te lossen met GTL te taken in plaats van Diesel. Mag niet van de overheid. De grote vervuilers zijn schepen en vliegtuigen, geen probleem voor diezelfde overheid met Bart de Wever op kop.
  • Paul Vanmaldeghem

    5 jaar geleden
    Begin eerst eens met goederen nopnieuw bij de handelaars te stockeren in plaats van in rijdende magazijnen op de openbare weg. Dat zou al een heel pak schelen, wat meer ruimte bieden op de weg en een pak minder files. Voor elk pakje van Zalando of andere rijdt er een bestelwagen rond en de winkeliers sluiten hun deuren omdat ze de concurrentie niet meer aankunnen. Logistiek zoals die nu is georganiseerd is helemaal geen duurzame oplossing.
  • Jakke Troost

    5 jaar geleden
    Alsof 30% niets is.
  • Paul van de velde

    5 jaar geleden
    Precies of we dat niet wisten. Auto is meer en meer de melkkoe van de staat. Taksje hier, stickertje daar, wegentaks, inschrijvingstaks, btw, dieseltaks, waar gaat dat eindigen? Als nu eens iedereen zijn auto laat staan en iedereen neemt het openbaar vervoer, kunnen we nog eens lachen. Dat is toch wat de overheid altijd promoot?
  1. “Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
    PREMIUM

    “Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-ex­pert verduide­lijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen

    Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert.
  2. Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
    PREMIUM

    Een Tesla of Porsche Taycan tweede­hands kopen? Onze mobili­teits­ex­pert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt

    Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”.