Direct naar artikelinhoud
Brussels Airlines

Brussels Airlines wordt dan toch geen lagekostenmaatschappij: ‘Merk Brussels Airlines staat niet langer ter discussie’

Beeld ter illustratie, Brussels Airlines.Beeld Photo News

Brussels Airlines wordt niet verder geïntegreerd in Eurowings, maar zal nauwer aansluiten bij andere Lufthansa-maatschappijen, zo kondigt Lufthansa aan. Zo wordt de luchtvaartmaatschappij dan toch geen lagekostenmaatschappij. Het merk staat nu ook niet langer ter discussie, zegt Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines.

De CEO waarschuwde wel voor euforie: “Brussels Airlines is financieel de slechtst presterende van de netwerkmaatschappijen van de Luthansa-groep”, klonk het. “Er is dus een duidelijke vraag naar een turnaroundplan, om te zien hoe we de resultaten zullen verbeteren in de komende jaren.”

De Duitse luchtvaartgroep maakte maandag bekend dat Brussels Airlines op eigen benen zal staan binnen de groep, los van Eurowings, maar dichter bij de zogenoemde netwerkmaatschappijen Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss.

Meer duidelijkheid na de zomer

De bedoeling is dat er na de zomer meer duidelijkheid is over de strategie van Brussels Airlines als standalonebedrijf en over die maatregelen voor de winstgevendheid.

Foerster, die de integratie in Eurowings altijd verdedigde, beschouwt de beslissing om het roer om te gooien niet als een mislukking. “Beide modellen zijn mogelijk. Maar het was niet het juiste moment voor zo’n integratie. Eurowings heeft momenteel niet de middelen om die tot een goed einde te brengen”, aldus de CEO.

Eurowings, de lagekostendivisie van Lufthansa, was de voorbije jaren zeer snel gegroeid, met de overname van Air Berlin en de integratie van Brussels Airlines en zijn langeafstandsvluchten, maar ze was daardoor ook veel te complex geworden. “Vereenvoudiging” is het codewoord voor de komende jaren. Dat Brussels Airlines op eigen benen komt te staan, is daar een gevolg van. Dat heeft de CEO van Eurowings, Thorsten Dirks, maandag gezegd tijdens een “capital markets day” van de Lufthansa-groep in Frankfurt.

De focus van Eurowings komt te liggen op korteafstandsvluchten, rechtstreekse verbindingen binnen Europa. “We zullen evolueren naar een totaal nieuwe set-up voor Eurowings, dat gestroomlijnder zal zijn en veel meer gefocust op korte afstand”, aldus Dirks.

Dat is een formule waar Brussels Airlines niet echt in past. De maatschappij voert zelf langeafstandsvluchten uit en staat bekend om haar Afrika-netwerk. Daarom zal de maatschappij op eigen kracht voortgaan. Ook de langeafstandsvluchten die Brussels Airlines voor Eurowings uitvoert vanuit Düsseldorf, verschuiven naar elders in de Lufthansa-groep. Ze zullen wel door Brussels geopereerd blijven worden, zei een woordvoerster in België eerder.

Rode cijfers

Ook Dirks gaf tijdens zijn presentatie over de Eurowings-strategie mee dat de exacte manier waarop Brussels Airlines weer losgeweekt zal worden van Eurowings, de volgende maanden zal worden uitgetekend. Na de zomer zouden er meer details moeten zijn.

Voor de divisie Eurowings (zonder Brussels Airlines) ligt er een herstructureringsplan op tafel waarmee de kosten 15 procent lager zouden moeten liggen tegen 2022. Onrendabele basissen en routes zullen worden geschrapt, de vliegtuigvloot wordt gemoderniseerd en de productiviteit moet omhoog, zo zei Dirks. Het moet Eurowings slagvaardiger maken in de concurrentie met budgetvliegers als Ryanair en easyJet.

De topman hoopt met de ingrepen Eurowings tegen 2021 break-even te krijgen. De piste om dit jaar al uit de rode cijfers te raken, werd goed een week geleden verlaten.