BMW presenteert zelfrijdende sportauto van de toekomst: de Vision M Next
BMW heeft de zelfrijdende sportauto van de toekomst gepresenteerd. De BMW Vision Next is een studiemodel dat benadrukt dat de automobilist niets aan rijplezier hoeft in te leveren zodra de autonome auto een feit is.
Geholpen door slimme technologie zal de mens nog steeds ook zélf sportief kunnen rijden, maar geholpen door die technologie kan hij geen fouten meer maken. Dreigt het mis te gaan, dan grijpt de computer alsnog in. Het studiemodel biedt de mens de keuze: zelf rijden of alles over laten aan de computer.
BMW lijkt met de Vision M Next nog niet definitief afscheid te willen nemen van de benzinemotor. De conceptauto is een plug-in hybride met een viercilinder benzinemotor én twee elektromotoren: een op elke as. Hierdoor kan de sportauto met uitsluitend achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving rijden. Dankzij het motorvermogen van 600 pk sprint de BMW in slechts 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Op batterijen komt hij 100 kilometer ver: volgens BMW is dat genoeg om stadscentra te bereiken waar auto's met verbrandingsmotoren verboden zijn.
Zoals de Vision M Next nu gepresenteerd is, zullen we hem nooit op de weg zien. Maar ideeën uit dit studiemodel zullen ongetwijfeld de komende jaren terugkeren in de nieuwe generatie BMW’s. “De BMW Vision M Next geeft een kijkje in de toekomst van sportief autorijden‘’, zegt Adriaan van Hooydonk, de Nederlander die het design bij BMW leidt.
“Deze auto laat zien hoe moderne technologie je eigen beleving van het autorijden puurder en emotioneler kan maken. Alle aandacht is gericht op de mensen in de auto. Je kan zelf kiezen: in de rijmodus Ease laat je de besturing aan de auto over en in de Boost-stand kan je zelf aan het werk. Het ontwerp en de technologie in deze auto bezorgen je een meer natuurlijke en intensievere rij-ervaring.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
BMW wil elektrische modellen twee jaar eerder dan voorzien op de markt brengen
De Duitse autobouwer BMW wil zijn elektrische wagens sneller op de markt brengen dan tot dusver gepland was. Al in 2023, of twee jaar vroeger dan eerder voorzien, wil het bedrijf 25 geëlektrificeerde modellen aanbieden. Dat meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung vandaag. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert D'Hondt
Stefan Vantstraat
Guy Peeters
Marco brilmans