Boeing zit in de rats met peperdure en ongeleverde 737 Max-toestellen die personeelsparkings overspoelen
Boeing heeft steeds meer moeite om de voorraad ongeleverde én gloednieuwe 737 Max-vliegtuigen te beheren. De toestellen van dit type staan al sinds maart wereldwijd aan de grond nadat er bij twee vliegtuigcrashes, in Indonesië en Ethiopië, in totaal 346 doden waren gevallen. De vliegtuigbouwer stationeert de toestellen voorlopig noodgedwongen op de personeelsparkings. En de kosten van het 737 Max-debacle lopen in sneltempo verder op.
De 737 MAX-vliegtuigen van Boeing zijn werkloos sinds maart na twee dodelijke ongelukken. Oorzaak zou een overijverig veiligheidssysteem zijn dat de neus van het vliegtuig naar beneden drukte. De vliegtuigbouwer heeft een software-update ter goedkeuring ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder FAA en verwacht dat de MAX-toestellen dit jaar opnieuw zullen mogen vliegen.
Maar tot dan blijft Boeing zitten met een serie ongeleverde toestellen. En dat leidt tot kopbrekens. Het zou om minstens 100 vliegtuigen gaan. Waar moet de onderneming met al die nieuwe toestellen naartoe? Alle parkings staan vol en dus moeten vliegtuigen ook op personeelsparkings worden gestationeerd, zo heeft het lokale nieuwsstation KING-TV in Seattle vastgesteld. “We maken gebruik van al onze faciliteiten in Puget Sound, Boeing San Antonio en Moses Lake. Dit maakt deel uit van ons voorraadbeheer”, vertrouwde Paul Bergman, woordvoerder van Boeing, toe aan Business Insider.
De kosten van het voorraadbeheer lopen momenteel snel op, tegen september zou het al om een totaalbedrag van 12 miljard dollar (omgerekend 10,5 miljard euro) gaan. Bloomberg meldde vorige maand al dat het Boeing tot 2.000 dollar (ruim 1.700 euro) per maand kost om een ongeleverd toestel op de parking te stallen. Ook als ze niet vliegen, moeten ze in een goede conditie gehouden worden. En dat slorpt geld op.
“Ze kunnen niet tot in het oneindige nieuwe toestellen blijven bouwen en parkeren”, aldus analist George Ferguson van Bloomberg. “We denken niet dat het zover zal komen, maar het zal veel geld kosten om al die ongeleverde toestellen te stationeren in de woestijn.”
Boeing-CEO Dennis Muilenberg heeft zich ondertussen sterk gemaakt dat de 737 MAX-vliegtuigen nog dit jaar luchtwaardig zullen zijn.
Bekijk ook: Piloot confronteerde Boeing met het kapotte systeem
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
-
Goudprijs doorbreekt grens van 2.400 dollar
-
Febelfin waarschuwt voor valse sms-berichten: “Geef nooit je pincode door”
Febelfin, de federatie van de financiële sector, heeft meerdere meldingen gekregen van valse sms-berichten die in naam van de federatie worden verstuurd. In de berichten wordt gevraagd om Card Stop te bellen. -
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
Na het succes van de federale staatsbon - 22 miljard opgehaald - in september vorig jaar, denkt nu ook de Vlaamse overheid na over een Vlaamse staatsbon. Het zal pas voor de volgende regeerperiode echt concreet worden, maar HLN ontdekte dat er al in alle discretie gesprekken over lopen. “Het effect zal beperkt zijn tot pakweg 500 miljoen euro per jaar of 2,5 miljard euro per regeerperiode”, geeft Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) toe. En het goede nieuws voor u is dat het rendement wellicht hoger zal liggen dan de 3,30% van de federale staatsbon. -
Recordprijzen voor koffie en cacao
-
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
-
Topman: “Boeing 737 MAX dit jaar weer operationeel”
De Boeings van het type 737 MAX, die om veiligheidsredenen aan de grond worden gehouden, zullen nog dit jaar weer luchtwaardig zijn. Die verwachting sprak Boeing-baas Dennis Muilenberg uit tijdens de luchtvaartshow van Parijs. -
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
Het tekort van de Belgische overheden is vorig jaar fors gestegen tot 4,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2023 ging het om 3,6 procent, dat blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van de Nationale Bank (NBB) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR). Door de toename steeg de schuldgraad van de overheden, na twee dalingen, tot 105,2 procent. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt De Meuter
DIRK RASSCHAERT
Koen Geboor-Groffy
Conny Van den Bosch
Isabel da Silva