“Die zonneauto is een gimmick: absoluut onhaalbaar”
De technische topman van BMW, Klaus Fröhlich, veegt de vloer aan met de Nederlandse zonneauto van Lightyear. “Autorijden op zonne-energie is niet realistisch”, betoogt hij. “Zo’n zonneauto is echt een gimmick. Ik ken de Lightyear One, heb die auto gezien. Dit is absoluut niet haalbaar.”
Klaus Fröhlich is als lid van de raad van bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Fröhlich: “Wij hebben hetzelfde geprobeerd. Als je kijkt naar het oppervlak van een auto, kan je heel gemakkelijk berekenen hoeveel zonnepanelen je nodig hebt. Een gewoon, modern zonnepaneel van bijna 1,7 bij 1,0 meter produceert in het gunstige geval, als de invalshoek van het zonlicht perfect is, ongeveer 180 Watt-uur per vierkante meter. Een auto kan je met hooguit zes vierkante meter aan zonnecellen bekleden. Je kan dus maximaal 1,2 kiloWatt-uur uit die panelen halen, onder ideale omstandigheden. En geloof mij, met 1,2 kiloWatt-uur kom je niet ver. We hebben onze glazen panorama-daken al eens met een folie bekleed waarin zonnecellen verwerkt zaten. Dat was maar net genoeg om het elektrische systeem van de airco te voeden.”
Er zijn ook in Duitsland start-ups die proberen zonneauto’s te maken, maar er zit altijd toch weer een stekker aan. Simpelweg omdat je met zonne-energie niet ver komt
De Lightyear One heeft vijf vierkante meter aan zonnecellen, geïntegreerd in veiligheidsglas. Lightyear stelt dat je op veel momenten, zoals in de zomer, wekenlang niet hoeft te laden. Op een zomerse dag zouden de zonnecellen volgens de fabrikant genoeg energie produceren om 50 tot 70 kilometer te kunnen rijden. In de winter zou dat een factor vijf tot tien minder zijn. Of die belofte in de praktijk wordt waargemaakt, is nog niet door onafhankelijke instanties getest.
Comfortfuncties
Fröhlich: “Er zijn telkens weer start-ups die denken dat ze het anders of beter kunnen, maar je hebt nu eenmaal te maken met de natuurwetten. Die kan je niet veranderen. Zonnepanelen op een auto zijn misschien interessant voor bepaalde comfortfuncties van een auto, maar niet om er kilometers mee af te leggen. En zelfs voor die comfortfuncties, is het eigenlijk de inspanning niet waard, omdat het al aanwezige batterijenpakket daar gemakkelijk in kan voorzien.”
Het is niet de eerste de beste autofabrikant die de zonneauto bekritiseert. BMW heeft in de auto-industrie veel aanzien als het gaat om technische ontwikkeling. Amerikaanse en Japanse fabrikanten nemen het ingenieurswerk van BMW graag als voorbeeld, vooral als het gaat om motortechniek en weggedrag. Fröhlich: “Er zijn ook in Duitsland start-ups die proberen zonneauto’s te maken, maar er zit altijd toch weer een stekker aan. Simpelweg omdat je met zonne-energie niet ver komt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
PREMIUM
Ontwerp van West-Vlaamse designer
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Met deze zonne-auto cruise je probleemloos naar het zuiden. Prijskaartje: 119.000 euro
In Katwijk aan Zee hebben Nederlandse ingenieurs vanmorgen om 5.22 uur bij een adembenemende symbolische zonsopgang de Lightyear One voorgesteld. Het is de allerseerste auto op zonne-energie voor lange afstanden, je kan in één rit 725 kilometer overbruggen. De Belgische designer Lowie Vermeersch (45) stond in voor de vormgeving. Prijskaartje: 119.000 euro, maar de volgende modellen worden goedkoper, beloven de Nederlanders. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
41 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCV DL
vega zosten
Mark Deckers
Johan Vancaneghem
ivo torfs