Brussels Airport wil tegen 2050 geen CO2 meer uitstoten
Bijna 200 luchthavenuitbaters in Europa, waaronder Brussels Airport, hebben vandaag beloofd om de CO2-uitstoot van hun activiteiten tegen ten laatste 2050 terug te brengen tot nul. Ze ondertekenden de resolutie "NetZeroCarbon2050" tijdens het jaarlijkse Congres van de luchthavenvereniging ACI Europe, dat plaatsvindt in Cyprus.
"ACI Europe en haar leden engageren zich om de CO2-uitstoot van de luchthavenoperaties die volledig binnen hun controle vallen, tegen ten laatste 2050 tot nul te herleiden, door de uitstoot zo veel mogelijk te beperken en enige restuitstoot aan te pakken door te investeringen in CO2-verwijdering en -opslag", zo staat in de resolutie. De uitstoot van vliegtuigen bijvoorbeeld valt daar dus niet onder.
Brussels Airport werd midden vorig jaar erkend als CO2-neutrale luchthaven. Dat betekent dat de CO2-uitstoot die er nog is, gecompenseerd wordt, in zijn geval via een klimaatproject in Afrika. De uitbater zei toen ernaar te streven de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten met 40 procent te verminderen tegen 2030 (vergeleken met 2010).
De beloofde nuluitstoot gaat verder. "Het is de bedoeling dat er helemaal geen CO2 meer wordt uitgestoten", zegt Anke Fransen, woordvoerster van Brussels Airport. Het gebruik van biobrandstoffen, doorgedreven isolatie, elektrische voertuigen ... zijn enkele maatregelen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. En dinsdag nog werd er een charter ondertekend om meer afval te recycleren op de luchthaven.
"Het is de hoogste tijd om als industrie en als individuele speler de volgende stap te zetten en een CO2-nuluitstoot te gaan implementeren zonder offsetting (compensatie, red.)", zegt luchthaventopman Arnaud Feist in een persbericht. "We zijn ervan overtuigd dat dit een haalbare kaart is, dankzij research en innovatie, verdere eigen investeringen, kennisuitwisseling en partnerschappen in onze sector."
Uitstoot groter dan chemiebedrijven haven?
Net vandaag stond in De Standaard dat de luchthavenuitbater zijn klimaatimpact "verhult", net omdat hij de vliegactiviteiten op de luchthaven niet mee in rekening brengt in zijn communicatie. Zou dat wel gebeuren, dan zou blijken dat de luchthaven mogelijk zelfs meer uitstoot dan de chemiebedrijven in de haven van Antwerpen, aldus onderzoekers van de universiteiten VUB (Brussel) en UA (Antwerpen).
De luchthavenuitbater wil niet echt reageren op het artikel. "Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de activiteiten waar wij controle over hebben", klinkt het.
De uitbater gelooft ook dat door het goede voorbeeld te geven anderen zullen volgen, en wijst erop dat hij met de luchtvaartmaatschappijen onderhandelt om ze meer te laten betalen als ze met vervuilendere toestellen op Brussels Airport vliegen dan wanneer ze modernere vliegtuigen inzetten. En de luchtvaartmaatschappijen zelf gaan in de schoot van hun vereniging, IATA, ook klimaatengagementen aan, klinkt het nog.
De 194 Europese luchthavens die de resolutie woensdag ondertekenden, liggen in 24 landen. Ze waren vorig jaar samen goed voor bijna twee derde van de vliegtuigpassagiers in Europa. "Gebaseerd op de huidige passagiersvolumes en de geschatte CO2-voetafdruk, zal er dankzij het engagement vanaf 2050 jaarlijks 3,46 miljoen ton CO2-uitstoot minder zijn", klinkt het bij ACI Europe.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Recordprijzen voor koffie en cacao
-
PREMIUM47
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
Energieleverancier Engie wil de komende jaren het aantal klanten dat stroom via flexibele formules afrekent, drastisch opdrijven. Dat maakt deel uit van de toekomststrategie tegen 2030, die kersvers CEO Vincent Verbeke voorstelt. Maar wat zijn die flexibele formules juist en hoe kan je er geld mee besparen op je energiefactuur? -
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
De Europese beurzen duiken dinsdag massaal in het rood, in het zog van Wall Street en Azië. Stijgende spanningen in het Midden-Oosten, een zwakke maand maart in China en Amerikaanse rente-perikelen wegen op de beurs. En de Europese gasprijs stijgt dinsdag door de onrust in het Midden-Oosten naar het hoogste peil dit jaar. -
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
-
PREMIUM484
‘Tax the rich’, einde aan salariswagens of besparen op de overheid: zo willen Vlaamse politici dat je netto meer verdient
Zowat alle Vlaamse politieke partijen zijn het erover eens dat werken meer moet lonen. Zeker nu blijkt dat je als alleenstaande ouder amper 28,5 euro per maand extra overhoudt wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Maar wat willen ze er dan precies aan doen? En hoe willen ze dat bekostigen? Professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent) legde vier mogelijke maatregelen voor aan de partijen, van (extreem)links tot (extreem)rechts. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBart Verbeeck
jan boden
Jos Teugels
Myrtle Marien
robrecht Peeters