Passagierstrein die ontspoorde in Neufvilles reed driemaal te snel

© BELGA

De passagierstrein die in juni 2018 ontspoorde in Neufvilles (Henegouwen) reed 128 kilometer per uur over wissels, in plaats van 40 kilometer per uur. De treinbestuurder was mogelijk niet aandachtig genoeg, staat in het onderzoeksrapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS).

pvm

De lege passagierstrein ontspoorde op 8 juni vorig jaar. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. De trein, die vertrokken was vanuit het station ‘s-Gravenbrakel, kwam op zijn zij terecht in een wei naast de sporen. Hoewel het ongeval op een zijspoor gebeurde, moest ook het verkeer op de hoofdsporen meer dan zes uur onderbroken worden. De schade werd geraamd op meer dan 2 miljoen euro.

Lege treinen worden soms tegen een lage snelheid over een zijspoor gestuurd om te zorgen dat die sporen niet verroesten. Maar dat mag dan niet aan hoge snelheid gebeuren.

De treinbestuurder registreerde wel dat hij het sein had gezien dat hem oplegde om te vertragen tot 40 kilometer per uur, maar hij remde niet. De trein reed tegen 128 kilometer per uur over de wissels en ontspoorde.

Computer greep niet in

De trein was overigens wel uitgerust met het veiligheidssysteem ETCS, dat automatisch zou hebben afgeremd, maar de zijsporen nog niet. De computer greep dus niet in.

Het onderzoeksrapport wordt opgesteld om gelijkaardige ongevallen in de toekomst te kunnen voorkomen. Het neemt geen standpunt in over de verantwoordelijkheid voor het ongeval.