Direct naar artikelinhoud
Consumentenzaken

Test-Aankoop vs. Ryanair: een stunt?

Test-Aankoop vs. Ryanair: een stunt?
Beeld REUTERS

Met een classaction wil consumentenorganisatie Test-Aankoop duizenden reizigers die vorige zomer door stakingen bij Ryanair getroffen werden, een vergoeding geven. Maar hoeveel kans op slagen heeft hun potentiële miljoenenclaim?

Zestien miljoen euro. Volgens Test-Aankoop hebben de naar schatting veertigduizend reizigers die vorige zomer hinder ondervonden door stakingen van het Ryanair-personeel in Zaventem en Charleroi, recht op die som geld. Het gaat om compensaties boven op de terugbetaling van hun ticket of herboeking.

Volgens Europese wetgeving kunnen reizigers bij vertragingen en annuleringen bijkomende vergoedingen, tussen de 250 en 600 euro, krijgen. Maar Ryanair weigert die volgens Test-Aankoop uit te betalen. “Volgens de maatschappij hebben ze er geen recht op, omdat de stakingen buiten hun wil hebben plaatsgevonden”, klinkt het.

De Belgische consumentenorganisatie betwijfelt dat. Vorig jaar, na de stakingsdagen die op 25, 26 juli, 10 augustus en 28 september plaatsvonden, bracht ze daarom al een veertigtal dossiers voor de rechter. Ze hoopte op een snelle uitspraak maar die is er nog steeds niet. De rechter die zich in Zaventem over de dossiers boog, verklaarde zich onbevoegd. In Charleroi is de procedure nog lopende. 

Versnelling hoger 

“Intussen dreigt de verjaringstermijn van één jaar te verlopen, met name voor de vele passagiers die nog niet naar de rechter zijn gestapt. Daarom schakelt Test-Aankoop nu een versnelling hoger met een groepsvordering bij de Brusselse ondernemingsrechtbank”, zegt woordvoerder Simon November.

Luchtvaartexpert Luk De Wilde vindt het logisch dat Test-Aankoop een nieuwe juridische stap zet. “Ze kunnen niet anders, willen ze hun engagement naar hun leden nakomen.” Toch lijkt hem de kans klein dat er een bijkomende compensatie zal volgen. “Het is vreselijk moeilijk voor een rechtbank om na te gaan wie daar nu recht op heeft en wie niet.” Volgens hem hebben reizigers een grotere kans op een vergoeding als ze via de site van Ryanair zelf een aanvraag doen. “De maatschappij heeft een broertje dood aan die grote claims.”

Geen enkele expertise

Dat benadrukt ook luchtvaarteconoom Eddy Van De Voorde (UAntwerpen). “Ryanair heeft zich gespecialiseerd in het afweren van zulke vorderingen. En daar zijn ze best goed in: ze winnen meer zaken dan ze er verliezen.” Van De Voorde begrijpt naar eigen zeggen niet waarom Test-Aankoop zich desondanks aan een class action tegen de Ierse luchtvaartmaatschappij waagt. “Ze hebben, in tegenstelling tot vluchtclaimbureaus, weinig expertise op dat vlak. En zelfs als ze heel gespecialiseerde advocaten aan zich kunnen binden, dan nog wordt het heel moeilijk. Voor mij heeft het veel weg van een reclamestunt.” 

Voor Test-Aankoop is het niet de eerste keer dat ze een classaction startten. Dat deden ze ook al tegen Volkswagen, Facebook en Groupon. Enkele keren kwam het in de loop van de procedure tot een minnelijke schikking. (FVG)