© rr

Flixbus laat mama en dochter (13) achter op snelwegparking: “Moesten maar zelf naar bestemming gaan”

Ann Teurlings (57) en haar dochter Ili (13) uit Turnhout wachten nu al meer dan een week op nieuws over hun bagage nadat een Flixbus hen had achtergelaten tijdens een plaspauze in een snelwegrestaurant. Ze waren niet op tijd terug van die plaspauze, klinkt het bij Flixbus. Een zoektocht naar hun bagage leverde voorlopig niets op.

Thierry Goeman

Bij vliegtuigpassagiers gebeurt het wel vaker dat ze op hun bestemming moeten vaststellen dat de bagage niet is meegereisd. Bij busreizen is het eerder uitzonderlijk. “Noem ons dan maar uitzonderingen”, zegt Ann Teurlings uit Turnhout. Ze wacht nu al meer dan een week met haar dochter op hun bagage.

Alles begint in het Total-benzinestation langs de E313 in Tessenderlo. Teurlings en haar dochter zijn met de Flixbus op weg naar Frankrijk. Ze gaan er met vakantie en vrijwilligerswerk doen in Hennezel, in de Vogezen. Eerst gaat het richting Luxemburg, waar ze moeten overstappen op een andere bus. Maar in Tessenderlo, ze zijn dan nog geen uur onderweg, rijdt de bus de snelweg af voor een korte pauze voor de chauffeur en voor de andere passagiers die al veel langer dan zij op de bus zitten.

De chauffeur roept af dat ze om 22.15 uur opnieuw vertrekken. Eerst moeten Ann en haar dochter niet naar het toilet, dan plots wel. Als ze om 22.19 uur aan de bus komen, blijkt die vertrokken.

“Wij tellen niet hoeveel mensen er op de bus zitten en of iedereen terug aan boord is. We wachten ook niet, want dat is niet correct tegenover alle andere passagiers die wel op tijd komen”, zegt Rosa Donat van Flixbus.

Onlineformulier

“We hebben dan naar Flixbus getelefoneerd want al onze bagage en onze instrumenten die we mee hadden, lagen nog in de bus. En ook onze papieren. Aan de telefoon raadde men ons aan om op eigen houtje in Luxemburg te geraken, waar we moesten overstappen”, zegt Teurlings.

Uiteindelijk zijn ze met veel vertraging toch op hun bestemming in Frankrijk geraakt. Met dank aan een bereidwillige chauffeur. Maar zonder bagage, zonder identiteitspapieren en zonder instrumenten. “Waar die zijn, dat vragen we ons vandaag nog altijd af. Ik heb contact gehad met Flixbus, maar daar wilden ze over de telefoon niet communiceren en kregen we te horen dat we een onlineformulier moesten invullen. Dat hebben we direct gedaan. Maar tot nu toe kregen we geen antwoord en weten we niet waar onze spullen zijn”, zegt ze.

Bij Flixbus beloven ze vrijdagmiddag om zo snel mogelijk contact op te nemen met de moeder en haar dochter, en begrijpen ze dat het vervelend is dat ze hun persoonlijke spullen moeten missen.

Dat ze te laat waren voor de bus, is niet de fout van de busmaatschappij. Al willen ze het wel verder onderzoeken, maar daarvoor moeten ze eerst de chauffeur kunnen spreken.

Muziekinstrumenten

“De bagage van Ann Teurlings en haar dochter konden we helaas nog altijd niet vinden. Op de eindbestemming van deze bus waren de door haar omschreven bagagestukken niet meer aanwezig. Het zou kunnen dat een andere passagier ze heeft meegenomen of dat iemand ze bij een openbaar lost & found office heeft ingeleverd. Zouden we deze bagagestukken toch nog vinden, dan zullen we mevrouw Teurlings en haar dochter uiteraard onmiddellijk verwittigen”, zegt Rosa Donat van de busmaatschappij.

Of moeder en dochter een vergoeding kunnen krijgen indien de bagage definitief verloren zou zijn, weten ze op dit moment nog altijd niet. Naast kledij gaat het onder meer om muziekinstrumenten.

Het Radio2-programma ‘De Inspecteur’ behandelde vorig jaar enkele klachten van reizigers die bagagestukken verloren. De conclusie was toen dat je met Flixbus goedkoop kan reizen, maar dat wie problemen krijgt, een beetje aan zijn lot wordt overgelaten.