Problemen met bagagebanden op Zaventem opgelost, maar wel nog vertragingen: “We werken ons in het zweet met die zware valiezen”
Op de luchthaven van Zaventem waren zaterdag een hele voormiddag problemen met de bagage door een computerprobleem. Daardoor stapelde de bagage zich op in de vertrekhal. Sommige vluchten vertrokken en vertrekken daardoor met vertraging of zonder bagage. Rond 13 uur waren de technische problemen opgelost, maar Brussels Airport moet nu nog de wachttijden wegwerken en de achtergebleven bagage naar de juiste bestemmingen sturen.
Het computerprobleem situeerde zich in het systeem van de bagagebanden. Door dat probleem kon het IT-systeem niet op de labels aflezen waar de bagage naartoe gestuurd moest worden. Gevolg: de bagage moest manueel ingecheckt worden. Daardoor waren er ook lange wachttijden aan de check-ins en vormden er zich ook lange rijen in de vertrekhal zelf. “We hebben het probleem gelokaliseerd en onze operationele diensten stellen alles in het werk om zo snel als mogelijk een oplossing te vinden”, klonk het bij Brussels Airport. Rond 13 uur kon de luchthaven melden dat de problemen met het bagagesysteem van de baan waren.
Maar door die eerdere problemen, zijn en waren er op meerdere vluchten vertragingen, in totaal een vijftigtal. Een aantal vluchten zijn ook vertrokken zonder bagage.
De hele namiddag zijn meerdere medewerkers nog in de weer om de bagage op de juiste plaats te krijgen. Luc Van Hoeyveld is een van hen. “Het is heel zwaar werk vandaag”, zegt Van Hoeyveld in een reactie aan Nieuwsblad.be. “We laden de bagage op karren, en daar zitten soms heel zware valiezen bij. Sommige koffers zijn veel zwaarder dan een grote baal stro.” Luc is al de hele voormiddag in de weer. “En verwacht wordt dat het nog zeker 24 uur zal duren om alles gedaan te krijgen. Dat is ook niet zo abnormaal: van zodra die band stilvalt, zijn het al snel vijf- tot zesduizend koffers die achterblijven. We zweten dus alleszins wel door dit werk. We brengen de koffers van de ene hal naar de ander hal, waar ze dan op een sorteerband worden gezet die de etiketten scant om de bagage naar het juiste vliegtuig te leiden.”
Brussels Airport excuseert zich intussen op Twitter en zegt er alles aan te doen om de achtergebleven bagage zo snel mogelijk tot bij de reizigers te krijgen.
Vlucht gemist
Een passagier uit Antwerpen zou door de problemen haar vlucht net gemist hebben. “Vlucht nipt gemist ondanks 2u30 vooraf aan de check in. Nu geen zicht meer op onze vakantie”, klinkt het.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Ook eind vorige maand waren er al problemen met de bagagebanden waardoor er veel bagage achterbleef op de luchthaven.
Toekomende vluchten
Het is vandaag een drukke dag op de luchthaven. Er worden op Brussels Airport 78.000 passagiers verwacht: 42.000 daarvan zijn vertrekkende reizigers. Aanvankelijk waren er geen problemen voor toekomende vluchten, maar rond de middag ondervonden ook die passagiers problemen met de bagage. Sommige vluchten, onder andere die van Tui Fly, worden daarom uit voorzorg omgeleid naar Charleroi en Antwerpen.