Direct naar artikelinhoud
Verkeer

Europese steden met de handen in het haar: elektrische steps maken steeds meer slachtoffers

Europese steden met de handen in het haar: elektrische steps maken steeds meer slachtoffers
Beeld Tim Dirven

De populariteit van de elektrische step bezorgt Europese steden hoofdbrekens, nu het voertuig vaker betrokken is bij verkeersongelukken. In Londen overleed vrijdag een bekende YouTuber nadat ze op een vrachtwagen was gebotst. Ze was niet de eerste stepdode in Europa. Frankrijk en Denemarken proberen de ‘anarchie’ in het verkeer in te perken.

De elektrische step is al ruim een jaar in opmars in Europa. Het vervoersmiddel is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Sinds Amerikaanse bedrijven als Bird en Lime de steps in 2017 op de markt brachten in Californië, verspreiden de voertuigen zich over de grote Europese steden. Inmiddels rijden ze rond in Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Polen, Portugal, Spanje en Zwitserland.

In Parijs rijden naar schatting 20.000 elektrische deelsteps rond. Burgemeester Anne Hidalgo zei in juni dat er een eind moest komen aan de chaotische verkeerssituaties. Ze reageerde op een dodelijk ongeluk waarbij een 25-jarige man om het leven kwam, nadat hij was geraakt door een vrachtwagen.

Parijs had nog geen regelgeving voor de voertuigen. In mei kondigde de Franse minister van Transport, Élisabeth Borne, aan dat de elektrische deelsteps vanaf september in heel Frankrijk niet meer op voetpaden mogen rijden. Hidalgo verbood later het parkeren op de stoep, en de steps mogen niet meer rondrijden in de parken.

Overlast

De dood van de Britse Emily Hartridge was vrijdag het eerste dodelijke Britse ongeval met een elektrische step. De 35-jarige Hartridge was televisiepresentator bij Channel 4 en gaf via YouTube lifestyle- en gezondheidsadviezen aan haar volgers. Ze kwam vrijdag om het leven toen ze in botsing kwam met een vrachtwagen bij een rotonde in Zuidwest-Londen. De Britse wetgeving stelt dat de steps niet op de openbare weg mogen, zolang ze niet officieel geregistreerd zijn.

Lees meer

Ook Brussel neemt maatregelen om overlast van elektrische deelsteps te beperken.

Ook Antwerpen wil verboden zones voor elektrische deelsteps uitbreiden.

In België viel afgelopen april de eerste dode door een deelstep te betreuren. In Brussel werd in de nacht van 16 op 17 april een 41-jarige zwaargewonde man gevonden. Op bewakingscamera’s was te zien dat de man hard was gevallen met een elektrische step. Twee dagen later overleed hij aan zijn verwondingen. Ook in Zweden en Spanje vielen het afgelopen jaar bij ongevallen waarbij een deelstep betrokken was verkeersdoden. De Spaanse hoofdstad Madrid verbande de deelsteps tijdelijk van de straat.

Begin juli arresteerde de Deense politie 28 mensen in Kopenhagen, omdat ze op een deelstep reden terwijl ze onder invloed waren van alcohol of drugs. In januari startte de Deense overheid een proefperiode; inmiddels zijn er meer dan 7.000 elektrische deelsteps in de hoofdstad te vinden. De gebruikers van de step veroorzaken veel overlast voor voetgangers.