Elektrische fiets versus speed pedelec: wat is nu het verschil?
SparenHebt u een elektrische fiets of wil u er een kopen? Is het een fiets die u ondersteuning biedt tot hoogstens 25 km/u? Of geeft hij u nog een extra duwtje in de rug zodat u nog hogere snelheden haalt? Moet u er dan mee op de baan rijden of mag u nog op het fietspad? En moet u een verzekering nemen?
Elektrische fietsen zijn al goed ingeburgerd. Van de 503.119 fietsen die vorig jaar via klassieke fietsenhandelaars werden verkocht, had al de helft een elektrische aandrijving. Vooral 30- tot 50-jarigen kochten ze, niet zelden voor hun woon-werkverkeer.
Bij de elektrische fietsen wordt een onderscheid gemaakt tussen fietsen die trapondersteuning bieden tot 25 km/u en fietsen die dat doen tot 45 km/u. In dat tweede geval spreken we van een speed pedelec.
Rijbewijs
Een fiets die trapondersteuning biedt tot 25 km/u wordt gelijkgesteld met een klassieke fiets. U hebt dus geen rijbewijs nodig, u moet geen kentekenplaat monteren, geen helm dragen en u bent ook niet verplicht om een aparte verzekering af te sluiten.
Voor de speed pedelec die ondersteuning biedt tot 45 km/u ligt dat anders. Hier moet u uw tweewieler inschrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen, net zoals u dat voor een auto zou doen. U ontvangt dan een klein kenteken, dat u op uw vervoermiddel moet hangen. U moet verder ook in het bezit zijn van een rijbewijs (bijvoorbeeld voor een bromfiets of voor een auto – geen rijbewijs G voor een landbouwvoertuig), en dus minstens 16 jaar oud zijn. En het dragen van een helm is verplicht. Al die verplichtingen gelden omdat de speed pedelec gelijkgesteld wordt met een bromfiets. In de wetgeving werd er wel een speciale categorie voor ingevoerd, namelijk de bromfiets van categorie P.
Verzekeringsplicht
Voor een klassieke elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u of een speed pedelec met trapondersteuning tot 45 km/u bent u dan weer niet verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen. Die dekt de schade die u zou toebrengen aan een andere weggebruiker bij een ongeval in fout.
Let wel: als u met de fiets een ongeval veroorzaakt, kunt u nog altijd aansprakelijk worden gesteld. U doet er dan ook goed aan toch verzekerd te zijn. Dat kan via de meeste familiale polissen (burgerlijke aansprakelijkheid gezin).
Er is ook een uitzondering op deze regel. Sommige elektrische fietsen laten u ook toe om te rijden zonder zelf te trappen. In dit geval is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bromfietsen toch vereist als u er meer dan 25 km/u mee kunt halen zonder dat u er zelf een inspanning moet voor doen.
Waar rijdt u?
Waar mag u rijden met een speed pedelec? Op wegen waar de snelheid voor alle verkeer begrensd is tot hoogstens 50 km/u, mag u met de fiets zowel op de weg als op het fietspad. Is de toegelaten snelheid hoger, dan moet u op het fietspad. Sinds 31 mei mogen speed pedelecs met twee naast elkaar rijden op de weg. Met onderborden bij een verkeersteken kunnen lokaal evenwel ook andere regels gelden.
Let wel: de gemengde voet- en fietspaden, die met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers worden aangeduid, blijven dan weer verboden terrein voor gebruikers van een speed pedelec.
In eenrichtingsstraten mag u tegen de rijrichting in met een speed pedelec als een onderbord met de letter P dat expliciet toelaat, anders niet. Dat geldt ook voor klassieke fietsen, die al dan niet trapondersteuning hebben.
Tip: Elektrische fietsen zijn er in alle prijsklassen, maar u rekent best op een gemiddelde van 1.500 tot 2.500 euro. Voor een supersnelle speed pedelec variëren de bedragen van 4.000 tot 6.000 euro. De banken koppelen echter zéér gunstige tarieven aan hun fietsleningen, mede te danken aan het feit dat (elektrisch) fietsen goed is voor het milieu. De tarieven zijn dan ook vergelijkbaar met de tarieven voor ecologische wagens. Vergelijk ze hier.
Lees ook:
Bron: spaargids.be
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
68
445.000 euro voor een huis in Leuven: huizenprijzen in provinciehoofdsteden stijgen forser dan die van appartementen. Check hier de prijzen
-
Spaargids.be
Meer dan 1.000 ongevallen met een e-step vorig jaar: deze verzekeringen dekken je in
De e-step is haast niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. Hoewel de wendbare tweewielers bijdragen tot de mobiliteit, brengen ze ook bepaalde risico’s met zich mee. Vorig jaar werden er meer dan 1.000 ongevallen met een e-step geregistreerd. Verkeersinstituut Vias denkt dat het reële aantal zelfs hoger ligt. Spaargids.be zoekt uit welke verzekeringen je bij een ongeval met een elektrische step kan aanspreken. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
-
17
Energiesector krijgt laatste kans om wanpraktijken bij deur-aan-deurverkoop te bannen
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
Vlaamse regering sleutelt aan prijsplafonds voor bouw van sociale woningen
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
-
Storm zorgde voor gratis elektriciteit in België
De storm van zondag zorgde er in België voor dat stroom enige tijd niets kostte. In totaal was de prijs negen uur lang negatief, waarbij er op zeker moment zelfs even 30 euro per megawattuur werd toegegeven. -
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. -
341
Ex-Russisch president Medvedev zegt dat meer dan verdubbeling van gasprijs op komst is voor Europeanen
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDonald Deblaere
Nawara nawashi
Jeroen Deschrijver
Leo Duym
Jean De Grande