Direct naar artikelinhoud
MuziekTomorrowland

Hoe geloofwaardig is Paris Hilton als dj?

Paris Hilton.Beeld FilmMagic

Paris Hilton, kent u haar nog? Erfgename van het gelijknamige hotelimperium, influencer avant-la-lettre, actrice, eenmalig pornoster en nu ook: volwaardige dj-act op Tomorrowland naast jarenlange Ibiza-vrienden Dimitri Vegas & Like Mike. Een ‘celebrity dj’ zoals we in Vlaanderen ook al de Callboys, of recenter nog, Kobe Ilsen en Viktor Verhulst zagen passeren.

Spraakmakend, want de aankondiging van Hilton als dj-act op Tomorrowland werd in de virtuele wandelgangen toch vooral onthaald met hoongelach en ongeloof. Een snel Google-onderzoek naar Hiltons dj-carrière levert ettelijke artikels en ontelbare commentaren op als: “Hoe Paris Hilton een betere dj kan worden in tien stappen” en “Ik geef haar 100.000 dollar als ze stopt met draaien”. En zo gaat het dj Paris Hilton al af sinds haar live-debuut in 2012. Toen stond ze op een Braziliaans festival waar de ondertussen legendarische beelden werden gemaakt van Paris’ assistent die plots naast haar opduikt en aan de knoppen begint te draaien om te helpen met de overgang naar het volgende nummer. Dat allemaal onder een indrukwekkend crescendo van boe-geroep uit het publiek.

Maar ongeacht wat je denkt van haar muziekstijl of persoon. Tóch staat de Hilton-erfgename zeven jaar later sterker dan ooit in haar dj-hakken. Zeker op zakelijk vlak. In 2014 schopte de Amerikaanse het tot bestbetaalde vrouwelijke dj ter wereld en in de New York Post bevestigde ze het gerucht dat ze soms meer dan een miljoen dollar verdient per set. Daarnaast heeft de voormalige realityster genoten van een rijkelijk gevulde dj-leerschool. 

Toen ze startte, zat Hilton in een relatie met de Nederlandse dj Afrojack en op het zomerse EDM-eiland Ibiza was ze vijf jaar lang te gast in club Amnesia. Geen enkele Amerikaanse vrouwelijke dj hield langer een vaste plaats vast op het eiland. Ze staat ook regelmatig naast Dimitri Vegas & Like Mike achter de draaitafel, met wie ze recent het nummer ‘Best Friend’s Ass’ uitbracht. En op Tomorrowland zal dj Paris Hilton zondag dus de plaatjes verzorgen op het ‘Smash the House’-podium van de broers uit Willebroek.

Tomorrowland

Bij Tomorrowland zelf liggen ze niet wakker van de negatieve commentaren op Paris Hilton en haar plaats in de programmatie, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. Ze gaat er prat op dat Tomorrowland een sterke mix van artiesten en genres voorziet en dat festivalgangers die hun neus optrekken voor Hilton meer dan genoeg andere podia hebben om uit te kiezen. “Wij maken onze line-up bekend maanden nadat de laatste tickets de deur uit zijn, en we verrassen graag met een onverwachte samenwerking of grote naam zoals Paris Hilton. Net zoals in de man-vrouw-discussie zullen we nooit een artiest boeken omdát het een vrouw, of in dit geval, een beroemdheid is.”

“In onze programmatie gaan we af op wat er leeft vandaag en hoe goed de dj past op het podium in kwestie”, zegt Wilmsen. “Paris Hilton is een goede vriendin van Dimitri Vegas & Like Mike en bovendien verwachten de bezoekers glamour en showbizz.” Zo stond bijvoorbeeld dj Kristian Nairn, veel beter gekend als Hodor uit de fantasy-serie Game of Thrones, vorig jaar op datzelfde podium.

Dansvloer of draaitafel?

Maar het hoeft niet altijd over een Hodor of Paris Hilton te gaan. Ook dichter bij huis wagen BV’s zich wel eens aan een carrièreswitch. Begin deze maand nog stonden DJ KitKat (Kat Kerkhofs) en MC Ciro (Dries Mertens) op Rock Werchter. “Préttig is anders”, zo omschreef onze recensente hun dj-set. Dus de vraag rest: wat is er belangrijker? Wat er op de dansvloer gebeurt of wat er zich achter de draaitafel afspeelt?

“Wij willen vooral dat onze festivalgangers een fantastische tijd beleven”, zegt de Tomorrowland-woordvoerster stellig. “Welk genre de dj’s brengen en hoe die dat brengen, mogen zij zelf beslissen. Zolang het veilig en respectvol is.”

Opkomend dj en Studio Brussel-gezicht Noonah Eze, oftewel Black Mamba, denkt daar anders over: “Kat Kerkhofs en Dries Mertens hebben een mix opgezet op Werchter en bleven dan achter de dj-booth staan om af en toe te doen alsof ze live mixten, terwijl je duidelijk kon zien dat er geen kanaal openstond.” De jonge dj uit Sint-Niklaas zegt dat ze dit fenomeen vaker ziet bij BV’s en er toch een wrang gevoel bij krijgt. “Ik heb er geen enkel probleem mee als gelijk welke BV een mix opzet en dan voor de booth wat radslagen doet. Maar door te faken lijkt het alsof je lacht met de dj’s die er wel het werk insteken.”

Eze: “Stel die vraag aan een Lefto, Faisal of Charlotte De Witte en je zal ongeveer hetzelfde antwoord krijgen. Het is raar om te doen alsof je een bepaalde stiel onder de knie hebt, wij doen dat ook niet met acteren of voetballen. Entertain zoveel als je wil, maar als je het niet kunt, blijf dan weg van het paneel.” Eze benadrukt wel dat ook gewone dj’s durven valsspelen. “Het is nu niet dat celebrity-dj’s het warm water uitgevonden hebben. Maar voor hen is het gewoon nóg makkelijker omdat ze veel volk aantrekken.”

Wie nog steeds het rotverwende tienermeisje uit The Simple Life voor zich ziet bij de naam ‘Paris Hilton’ hoeft haar muziek nog niet goed te vinden, en beste dj van het jaar zit er voorlopig ook niet in. Maar volgens collega-dj Black Mamba lijkt ze alvast niet tot de valsspelers te behoren: “Kanalen staan open, ze draait aan de knoppen en kijkt op haar schermen. (lacht) Het voelt alleszins alsof ze effectief aan het mixen is en ze amuseert zich tenminste ook echt.”