Boeing legt miljarden opzij om luchtvaartmaatschappijen te vergoeden
Vliegtuigbouwer Boeing houdt 5 miljard euro opzij om luchtvaartmaatschappijen te compenseren voor de problemen met model 737 MAX. De vertraagde productie kost wellicht nog eens 1,5 miljard. Geen kleingeld voor het Amerikaanse bedrijf, maar tegelijk ook niet levensbedreigend.
Dik vier maanden al staan vijfhonderd Boeing-vliegtuigen van het type 737 MAX aan de grond, nadat bij twee crashes met zo’n toestel in totaal 346 mensen om het leven kwamen. Een stevige streep door de rekening, waar de vliegtuigbouwer nu ook concrete bedragen op kleeft. Het kondigt aan zo’n 5 miljard euro aan de kant te houden om vliegmaatschappijen te compenseren. Daarbovenop schat het anderhalf miljard euro te zullen moeten ophoesten voor de vertraagde productie. Enkele weken geleden liet het al weten bijna 89 miljoen euro vrij te maken om de families van de slachtoffers te steunen. Die bedragen houden nog geen rekening met extra schadevergoedingen die uit rechtszaken kunnen volgen.
Hoe de 5 miljard precies zal worden besteed, werd niet bekend gemaakt. Een deel van het bedrag wordt wellicht toegekend in de vorm van kortingen of extra diensten bij nieuwe bestellingen. De Chinese autoriteiten schatten de schade tot in mei op een half miljard euro. Met Ryanair werd al een deal van naar verluidt enkele honderden miljoenen euro’s gesloten. Het bedrijf van Michael O’Leary maakte enkele dagen geleden nog bekend dat het voor volgende zomer over slechts 30 MAX-toestellen in plaats van de voorziene 58 ter beschikking denkt te hebben, omwille van de uitgestelde levering. Op een totaal van 157 miljoen reizigers zullen daardoor 5 miljoen minder passagiers met Ryanair reizen.
Hoewel Boeing een jaarlijkse omzet van zo’n 89 miljard draait, benadrukken experts dat de schadevergoedingen geen kleingeld zijn. De gevolgen zullen zich nog jaren laten voelen. Iedere dag dat de toestellen aan de grond blijven kost geld. Officieel maakt Boeing-topman Dennis Muilenburg zich nog steeds sterk dat de MAX in het najaar weer de lucht zal ingaan, maar daar geloven bronnen bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet in. Zij vertellen in ‘The Wall Street Journal’ dat dat ten vroegste begin 2020 zal gebeuren. De werken aan de software van het toestel – die de crashes zou hebben veroorzaakt – aan te passen, werden al meermaals vertraagd. Zelfs wanneer de MAX opnieuw mag vliegen, zal het nog maanden duren voor vliegmaatschappijen het normale ritme hervatten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Independer
Schade aan je tuin of wagen? Herstelling van defecten? Deze zaken zitten wel/niet inbegrepen in je brandverzekering
Ook al heb je een degelijke woningverzekering, je verzekeraar zal je niet áltijd vergoeden bij schadegevallen. Independer.be maakt een lijstje van de belangrijkste uitsluitingen, en tipt waarop je allemaal moet letten voor je inboedelverzekering. -
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
-
Boeing houdt 737 MAX-toestellen zeker nog tot november aan de grond
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines houdt haar Boeing 737 Max-vliegtuigen opnieuw twee maanden langer aan de grond, tot begin november. Dat heeft het bedrijf vandaag aangekondigd. -
PREMIUM
Helft van Vlaamse huurwoningen is niet conform, Louise (26) en Ely (44) getuigen: “830 euro huur voor een badkamer vol schimmel”
Je hoeft niet met een huisjesmelker te maken te hebben om kopzorgen te krijgen van je huursituatie. Maar liefst de helft van de 550.000 Vlaamse huishoudens die op de privémarkt huren, leven in een woning die niet voldoet aan de vastgelegde kwaliteitsnormen, zo blijkt uit cijfers van de Huurdersbond. Ely* en Louise* zitten in zo’n situatie en vertellen hoe moeilijk het soms is om problemen aan te kaarten én op te lossen. “Telkens ik de verhuurders contacteerde, volgden er smoesjes of excuses over vakantie, het bouwverlof, een ander groot project of een ziek familielid.” -
Spaargids.be
Een studentenkot kopen voor je kroost én als investering: wat is het prijskaartje? En op welk rendement kan je rekenen?
-
PREMIUM
Wat kun je doen als je huurwoning niet in orde blijkt? Expert: “Zelf huur inhouden is niet slim”
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord
De prijs voor cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is vrijdag nog maar eens naar een nieuw record gestegen. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageervictor vandesande