Direct naar artikelinhoud
Film

Van de bioscoop naar de circustent

Cinema Malfait.Beeld govina van maele

Vanaf oktober kunt u Rain Anyway, de nieuwe film van Blue Bird-regisseur Gust Van den Berghe bekijken. Niet in de bioscoop, maar in een circus in uw buurt. Van den Berghe werkt samen met Danny Ronaldo aan Cinema Malfait, een rondreizende filmzaal. ‘Onze twee werelden zijn in elkaar overgevloeid.’

40.000 euro wilden ze ophalen, via crowdfunding. Een dag voor de deadline stond de teller op 41.360 euro. En dus kunnen filmmaker Gust Van den Berghe en circusicoon Danny Ronaldo met voldoende budget beginnen aan de constructie van Cinema Malfait, een rondreizende filmzaal die cinema en circus combineert. In Cinema Malfait zal Rain Anyway worden vertoond, de nieuwe film van Van den Berghe, waarin Ronaldo ook te zien zal zijn.

De drijvende kracht achter Circus Ronaldo speelt Lucien, een jongeman die in het Frankrijk van 1918 bij het reizend theatergezelschap van César Malfait (Karel Creemers) terechtkomt. “Een verhaal over de levensreis van een jongeman met een speciale gave, een film over de tragikomische twists van het noodlot”, beloven Van den Berghe en Ronaldo in de pitch van Cinema Malfait. Bruno Vanden Broecke, Jan Bijvoet en Willeke Van Ammelrooy zullen ook in Rain Anyway te zien zijn, maar de hoofdrol is dus voor Danny Ronaldo.

De regisseur en de circusdirecteur leerden elkaar kennen toen Van den Berghe tijdens de voorbereiding van Rain Anyway research deed naar oude, rondtrekkende caravans en bij Ronaldo kwam aankloppen. “We zijn snel bevriend geraakt, hij kreeg meteen de hoofdrol, en onze twee werelden zijn in elkaar overgevloeid.” Daaruit ontstond het idee voor Cinema Malfait, waarin circus en cinema elkaar vinden: bij een screening van de film hoort ook een voorstelling, en personages uit Rain Anyway zullen het verhaal inleiden.

Tegengewicht voor Netflix

Het bioscoopcircus begint in oktober aan zijn tournee, en als het van de bedenkers afhangt, mag die tournee even duren. “De bedoeling is dat de film een paar jaar getoond wordt. Niet zoals in de bioscoop dus, waar er vaak maar een korte piek van belangstelling is en films maar enkele weken spelen.” Cinema Malfait zal eerst Bornem aandoen. Ook Lier, Turnhout en Aalst staan op het programma. “De plaatsen die we hebben geboekt, zijn al uitverkocht”, zegt Van den Berghe. “We zien wel waar het naartoe gaat. Als het kan, willen we ook graag naar het buitenland. Er is al interesse vanuit Nederland.”

Regisseur Gust van den Berghe.Beeld Pöffi Hunt

Of Rain Anyway ook een traditionele bioscooprelease krijgt, is niet duidelijk. Maar Van den Berghe heeft duidelijk een boon voor het idee van Cinema Malfait. “Het is een tegengewicht voor het aanbod van Netflix. Het is goed dat Netflix bestaat, maar ik houd van dat speciale gevoel van een filmzaal, van de lichten die uitgaan, waarna er dingen gebeuren die in je huiskamer niet gebeuren.”

Wie Van den Berghes eerdere werk heeft gezien, zoals de Maurice Maeterlinck-verfilming Blue Bird en het magisch-realistische Lucifer, weet dat de filmmaker een voorliefde heeft voor eigenzinnige cinema en films met een hoek af, en dat is in het huidige bioscooplandschap niet altijd evident. “Arthousefilms krijgen vaak de kritiek dat ze commercieel niet levensvatbaar zijn, dat het publiek ervoor niet groot genoeg is”, weet Van den Berghe. “Ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid als filmmaker om mijn publiek te zoeken. Ik vind dat ook leuk.”

En dat publiek draagt via de crowdfunding bij aan Cinema Malfait. “Zo’n filmzaal bouwen en laten reizen, dat vraagt een budget. En het concept is een beetje een cross-over tussen film en circus, dus we wisten niet bij welke deur we moesten aankloppen”, vertelt Van den Berghe. “We zijn blij dat de crowdfunding is gelukt. Het is een goede steekproef: nu weten we dat er vraag is naar ons project, dat er een publiek voor bestaat. Meer dan het geld dat we hebben opgehaald, zijn het vooral de warme reacties die deugd doen.”