SPARTACUS
Diepenbeek krijgt drie nieuwe spoorbruggen en fatsoenlijke halte
DIEPENBEEKSpoorwegbeheerder Infrabel heeft de eerste beelden verspreid van de nieuwe spoorbruggen en stationstunnel in Diepenbeek. Die zijn nodig om de tram Hasselt-Maastricht veilig door de gemeente te laten sporen. De werken moeten zo snel mogelijk starten, want op 26 januari vervalt de bouwvergunning.
In Diepenbeek moeten zeven overwegen dicht omdat de sporen van de tram naast het bestaande treinspoor worden aangelegd. Er bestaat immers geen betrouwbaar signalisatiesysteem om gecombineerde overwegen met zowel een spoor- als tramlijn te beveiligen. Zo’n overweg zou ook te vaak gesloten zijn. De kosten voor het afschaffen van de overwegen worden verdeeld tussen Infrabel, NMBS, De Lijn en de gemeente. Voor Diepenbeek is de aanbesteding opgestart. Aannemers kunnen nog inschrijven tot eind augustus. Ook in Bilzen moeten nog zeven overwegen afgesloten, maar daar is het nog wachten op de overeenkomst met het nieuwe stadsbestuur.
Stationsomgeving
De werken in Diepenbeek moeten nog dit najaar starten want de bouwvergunning voor het afschaffen van vijf overwegen vervalt op 26 januari 2020. Daarom zullen de voorbereidende werken aan de bruggen van de Nierstraat en Waardestraat als eerste starten. Eens die bruggen gebruiksklaar zijn - wellicht in 2021 - zullen de overwegen in de Rooistraat, Peperstraat en Stationsstraat afgesloten worden. In de Stationsstraat komt een tunnel voor fietsers en voetgangers. Opmerkelijk is dat ook de stationsomgeving in Diepenbeek eindelijk verfraaid wordt. “We maken van de gelegenheid gebruik om de perrons te verhogen tot 75 cm”, zegt Thomas Baeken (Infrabel). “Tegelijk worden de parking en het stationsplein heraangelegd.”
Molenstraat
Voor de af te schaffen overwegen in de Molenstraat en Bentstraat heeft Infrabel pas dit voorjaar een omgevingsvergunning aangevraagd. De Molenstraat krijgt een brug over de trein- en tramsporen en de overweg in de Bentstraat gaat dicht. “We verwachten de vergunning voor deze overwegen in het najaar”, aldus nog Baeken. “We hebben hiermee tot het laatste gewacht omdat de brug van de Molenstraat zal aansluiten op het vernieuwde kruispunt van de N2 (Grendelbaan) met de N76 (Nieuwstraat). Voor de precieze plannen is het is nog even afwachten op het Agentschap Wegen en Verkeer.”
Vertragingsboetes
De werken op en naast de bestaande spoorlijn 34 Hasselt-Luik duren tot 2023 en moeten met de nodige omzichtigheid gebeuren omdat het een drukke lijn gaat waar de treinen tegen 120 km/u sporen. In het bestek wordt de aannemers ook aangeraden de grootste zorgvuldigheid aan de dag te leggen “omdat infrastructuurwerken van dergelijke omvang zeer gevoelig liggen bij de publieke opinie.” Er worden ook boetes aangerekend indien de werkzaamheden vertraging oplopen. De Lijn mist bij een laattijdige oplevering van de werken namelijk inkomsten uit de exploitatie van de tramlijn.
Los van het afschaffen van de overwegen, gaat Infrabel vanaf september in Diepenbeek ook nog onderhoudswerken uitvoeren op spoorweg 34. Deze werken omvatten het vernieuwen van de rails en de overwegen. Om dit op een veilige manier te doen, gaan enkele overwegen afgesloten worden. De Bentstraat en Peperstraat voor langere termijn, de Nierstraat voor één weekend, de Molenstraat voor twee weekenden en de Stationsstraat voor drie weekenden.