Direct naar artikelinhoud
Code rood

Terrasjes blijven leeg door berichten over code rood: ‘Wij voelen dat enorm’

Lege terrassen op de Groenplaats in Antwerpen.Beeld Eric de Mildt

De horeca voelt naar eigen zeggen de gevolgen van de code rood: mensen mijden een zomers terrasje, waardoor horeca-uitbaters hun zaak vaak noodgedwongen ’s middags moeten sluiten. Sommigen wijten dat aan paniekzaaierij in de media. ‘Om twaalf uur zien wij geen kat meer.’

Aan het raam van brasserie Den Artist tegenover het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen heeft de uitbater een papiertje opgehangen. “Na de coderoodberichten van onze media die iedereen aanraden binnen te blijven, hebben we besloten vandaag en morgen pas om 17.30 uur open te gaan. Volg de raadgevingen van de overheid goed op want... zij dragen steeds bij aan de economie.” 

Met de brief klaagt de uitbater aan dat te veel paniek over het weer gezaaid wordt. Omdat het KMI code rood heeft uitgeroepen, zijn veel minder mensen geneigd een terrasje te doen. “Elke keer als er iets over het weer wordt gezegd in de media, voelen wij dat enorm”, zegt uitbater Joël Gemeiner. “Ik ben het ook moe dat ze mensen aanraden thuis te blijven. Om twaalf uur zien wij geen kat meer.” 

Middagshift

Ons land kreunt onder temperaturen van rond 40 graden. Veel mensen denken dus twee keer na voor ze buitengaan. 

Door de hitte hebben ook de Gentse Feesten een lagere opkomst. Na vijf dagen klokte het evenement af op 485.000 bezoekers, 75.000 bezoekers minder dan vorig jaar. “Overdag zijn de pleinen zeer leeg”, klinkt het op het kabinet van Annelies Storms, schepen voor Feesten en Evenementen (sp.a). “De mensen komen pas om zeven uur ‘s avonds aan, maar ze blijven wel langer.”   

Met het veranderende consumentengedrag passen veel cafés, restaurants, maar ook winkels hun openingsuren aan. Dat bleek uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 500 leden. “We zien dat vaak terugkomen als het warm weer is”, zegt Mathias De Caluwe van Horeca Vlaanderen. “Bij deze temperaturen kiezen sommige horecazaken andere openingsuren. Veel mensen gaan bijvoorbeeld pas later eten ’s avonds, wanneer het wat is afgekoeld.”

Dat de media te veel aan paniekzaaierij doen, vindt Horeca Vlaanderen niet. “Natuurlijk beïnvloedt de berichtgeving het gedrag van de mensen. Maar ik kan niet zeggen dat de media overdrijven. Omdat het  aangekondigd werd, konden horecazaken zich er ook op voorbereiden.”  

Kust 

Aan de kust, waar het een paar graden koeler is, zouden veel terrasjes dan weer hoogdagen beleven. Ook elders lijkt het dat horecazaken hun individuele troeven zoveel mogelijk uitspelen. “Ze posten op Facebook dat ze airco hebben of delen ijsjes aan kinderen uit”, klinkt het bij de sectororganisatie. 

“Wij bieden ijsbadjes aan, waar de klanten hun voeten in kunnen steken”, zegt de uitbater van Den Artist in Antwerpen. “Je probeert inventief te zijn.”