Robobus rukt op in Europa: al gaat het niet altijd goed
De autonoom rijdende bus rukt op in Europa. Het gaat hierbij om zogenoemde ‘last mile’ voertuigen: busjes die met een beperkte snelheid van rond de 25 kilometer per uur rijden in stedelijke conglomeraten. Maar een onverdeeld succes is het nog niet overal.
Elektrisch aangedreven busjes die autonoom rijden en je door middel van een app kunt oproepen, worden gezien als dé oplossing voor het vervoer in de grote steden. Als ze modulair zijn uitgevoerd kunnen ze daarnaast ook worden ingezet voor het goederenvervoer in de stad. Op die manier kan bijna al het vervoer in een stad geheel emissievrij worden.
Toyota in Tokio
Het voertuig dat Toyota momenteel ontwikkelt zal APM (Accessible People Mover) gaan heten en wordt ingezet op de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 in Tokio. Het is een volledig elektrische, duurzame en veilige oplossing om maximaal zes personen over een relatief korte afstand te vervoeren. In Tokio gebeurt dat in het kader van ‘Mobility for All’. De voertuigen zijn beschikbaar voor atleten, medewerkers en bezoekers en zijn ook geschikt voor mensen met een lichamelijke beperking.
Toyota wil tijdens de Spelen ongeveer 200 exemplaren van de APM inzetten om het vervoer van bezoekers en personeel rond verschillende faciliteiten te ondersteunen. Voorbeelden zijn plekken waar evenementen en/of wedstrijden worden gehouden en het olympisch dorp waar de sporters zijn ondergebracht.
Ligier Easymile EZ 10 in Duitsland
In een Duits dorpje, in de buurt van Berlijn, is vorige week begonnen met een pilot waarbij een soortgelijk busje autonoom pendeldiensten tussen het station en het centrum uitvoert. Dit gebeurt onder regie van het DEKRA Technology Center. Dit busje rijdt zonder bestuurder op de openbare weg. Wel is er een begeleider aan boord die eventueel in kan grijpen. DEKRA meldt dat er binnenkort nog een tweede pilot wordt gestart.
Nederland
Per 1 juli is de ‘Experimenteerwet’ in Nederland van start gegaan. Dat houdt in dat zelfrijdende auto’s onder zeer strikte voorwaarden op de openbare weg mogen worden getest. Hierbij gaat het om testritten met autonoom rijdende voertuigen zonder bestuurder. De aanvraag voor zo’n experiment voor zo’n test dient te worden beoordeeld door de RDW (overheidsorganisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen verzorgt), de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Er wordt in Nederland overigens al langer getest met zelfsturende busjes, maar dan mét bestuurder. Zo rijdt er al een hele tijd een busje tussen het Ommelander Ziekenhuis en de bushalte aan de Molenstraat in Scheemda. In Den Haag is er al een proef met een shuttlebusje zonder bestuurder van de Leyweg naar het Haga-ziekenhuis. Ook gaan er vanaf volgend jaar zelfrijdende elektrische minibussen rijden tussen de OV-halte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport. Ook in Drimmelen loopt er sinds begin deze maand een pilot.
Keerzijde
Autonoom rijden staat niet meer in de kinderschoenen, maar het is en blijft techniek en hoe slim er ook van kunstmatige intelligentie gebruik wordt gemaakt, het kan niet altijd goed gaan. In Wenen ging het deze week mis. Daar reed vorige week donderdag een autonoom rijdende bus tegen een voetganger aan. Het autonoom rijdende Navya-busje reed met een snelheid van 12 kilometer per uur tegen een 30-jarige vrouw. Gelukkig heeft de vrouw geen ernstige verwondingen aan het incident overgehouden.
De pilot met de autonome busjes is gedurende het onderzoek naar de oorzaak van de botsing tijdelijk stopgezet. Ook in Parijs werd een project beëindigd wegens teveel storingen en te weinig tijdwinst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wenen schort experiment met zelfrijdende minibus op na ongeval
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
MIVB doet eerste testrit met zelfrijdende busjes
De MIVB maakte vandaag een eerste testrit met een volledig autonoom en elektrisch busje in het park van Woluwe. De uitschuifplank voor rolstoelgebruikers, bleef een tijdje haperen, waardoor de bus niet vertrok, maar dat was snel opgelost. De bedoeling van zo’n busje is om op lange termijn de reizigers een vervoersmiddel aan te bieden naar of van een MIVB-halte. Van 28 juni tot 22 september kan je zelf het busje gratis uittesten in het park van Woluwe. -
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer