Weyts roept belangenconflict in tegen Brusselse geluidsnorm voor vliegtuigen

© BELGAIMAGE

De Brusselse regering wil op 1 januari de geluidsnormen boven de hoofdstad verstrengen. Maar Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) vreest dat dit tot meer vliegtuiglawaai boven de Vlaamse Rand leidt. Daarom wil hij nu een “belangenconflict” inroepen. Dan is het aan premier Michel om te bemiddelen. Zolang dat belangenconflict niet uitgeklaard is, kan Brussel het plan niet uitvoeren.

Pieter Lesaffer

Het vliegverkeer in en rond Zaventem dreigt weer voor politieke hoogspanning te zorgen. Ben Weyts, die in de Vlaamse regering onder meer bevoegd is voor de Vlaamse Rand, wil een belangenconflict inroepen tegen het Brusselse Gewest. Dat verstrengt op 1 januari zijn geluidsnormen, en dat leidt volgens Weyts tot meer vliegtuiglawaai in Vlaanderen.

“Door de Brusselse beslissing zullen de vliegroutes opschuiven van de hoofdstad naar Vlaanderen”, aldus Weyts. “Brussel heeft alle voordelen van de luchthaven, maar de lasten wil ze niet dragen. Die komen nog meer op de schouders van Vlaanderen terecht. Daarom zal ik binnen de Vlaamse regering aandringen om een belangenconflict in te roepen.”

Die procedure is bedoeld voor situaties waarbij de beslissing van één deelstaat (in dit geval het Brusselse Gewest) de belangen van een andere deelstaat (Vlaanderen) schaadt. Zodra de Vlaamse regering het belangenconflict effectief inroept, moet het Overlegcomité zich over de zaak buigen. Dat is het orgaan waarin alle regeringen van het land elkaar, onder leiding van premier Michel, ontmoeten. Dat heeft zestig dagen tijd om zich te beraden en te beslissen. Tot dan wordt de betwiste beslissing opgeschort.

© BELGA

Complexe procedure

Een complexe procedure, die erop neerkomt dat het Brusselse Gewest zijn plannen kan opbergen om op 1 januari de lawaaierige vliegtuigen te bannen. Of om het heel precies te zeggen: om de tolerantiedrempel boven de geluidsnorm te schrappen. Tot nog toe mochten vliegtuigen iets luider zijn dan de norm. Die marge zou verdwijnen, waardoor de geluidsnorm strenger wordt.

Met zijn actie gaat minister Weyts in op de vraag van zowel de burgemeesters uit de Vlaamse Rand als de vliegtuigmaatschappijen en de luchthaven zelf. Tegelijk doorkruist hij de vliegwet waaraan de federale minister van Mobiliteit, François Bellot (MR), werkt. “Een allesomvattende regeling waaraan de minister in alle discretie aan werkt”, aldus de woordvoerder van Bellot.

Zelf stappen ondernemen

Maar Weyts gelooft daar niet meer in. “Ik zie geen enkele vooruitgang. De vliegwet waar minister Bellot aan werkt, laat te lang op zich wachten. Daarom moeten we met de Vlaamse regering zelf stappen ondernemen.”

“Als minister van de Vlaamse Rand bepleit ik dat binnen de Vlaamse regering. In de Vlaamse Rand zelf zijn alle politieke partijen het er trouwens over eens dat we dit moeten doen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen