© Getty Images/iStockphoto

Driekwart van loodgieters en slotenmakers gaat in de fout

Loodgieters en slotenmakers gaan bij dringende herstellingen vaak in de fout. Dat stelde de Economische Inspectie vast. Vorig jaar werden 203 bedrijven gecontroleerd. Bij driekwart van hen werd minstens één inbreuk vastgesteld.

cm

Bedrijven die dringende klussen uitvoeren zoals verstopte wc’s of deursloten openmaken, moeten bepaalde regels volgen. Controles, na een hoog aantal meldingen, wezen evenwel op heel wat problemen. Het vaakst gaat het fout met info die de klant vóór de werken moet krijgen: “Vooral over het ontbreken van info over het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Maar ook over de totale kostprijs, de wijze van betaling en ontbreken van de identiteit en contactgegevens van de onderneming”, klinkt het bij de FOD Economie. In 2,5% van de gevallen was er ook sprake van misleidende info op de website.

153 bedrijven kregen minstens één waarschuwing en er werden ook zes processen-verbaal opgesteld. De inbreuken kwamen er volgens de FOD vooral door een gebrek aan kennis van de regels. De bedrijven pasten de info nadien allemaal aan. Intussen kwam er bij de Vlaamse Slotenmakers Unie een gedragscode. De leden verbinden er zich onder meer toe correcte info te geven en een bewijs van goed zedelijk gedrag te hebben.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER