AFP or licensors

Takeaway.com en Just Eat slaan handen in elkaar. "Het is eten of gegeten worden"

De Nederlandse maaltijdleverancier Takeaway.com fuseert met zijn Britse sectorgenoot Just Eat. Op die manier kunnen ze sterker staan in de strijd tegen grotere concurrenten als Uber Eats en Deliveroo. 

Takeaway.com werd in 2000 opgericht door de toen 21-jarige student Jitse Groen. Dat hij tijdens een familiefeestje geen eten kon bestellen, bracht hem op het idee om zelf een maaltijdkoerierplatform op te starten. In de loop der jaren is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste maaltijdbezorgers op het Europese vasteland. "Maar een dominante marktpositie is cruciaal om te kunnen overleven", zegt financieel econoom Tom Simonts van KBC. "Voldoende klanten bereiken die voldoende opnieuw bestellen en cash genereren om op die manier voldoende marketing te kunnen voeren om nog meer klanten te bereiken."

Vooral het afgelopen jaar heeft Takeaway.com dat goed begrepen. Na deals in onder meer Bulgarije en Roemenië nam het bedrijf eind vorig jaar de Duitse concurrent Delivery Hero over. Tussen beide bedrijven was in Duitsland een hevige en verlieslatende prijzenslag aan de gang. De overname maakt het Takeaway mogelijk om betere marges te realiseren en de prijzenslag te stoppen.

Dankzij deze strategische overname werken Takeaway en Just Eat zich in de absolute Europese top

Tom Simonts, financieel econoom KBC

Bikkelharde concurrentie

Vooral in het Verenigd Koninkrijk is de concurrentie tussen de maaltijdbezorgers bikkelhard. Dat komt omdat het in die sector de belangrijkste markt is van Europa, waar ook de grote spelers als het Amerikaanse Uber of het Britse Deliveroo daar actief zijn. Toch is voor Just Eat het Verenigd Koninkrijk de enige winstgevende markt.

"Dankzij deze strategische overname werken Takeaway en Just Eat zich in de absolute Europese top", zegt Tom Simonts. "Het is eten of gegeten worden. Deze overname moet schaalvoordelen opleveren waardoor het bedrijf ten volle kan concurreren met de grote spelers."

Meer dan 9 miljard waard

De deal wordt betaald met eigen aandelen. Takeaway.com biedt 0,09744 eigen aandelen in ruil voor elk aandeel van Just Eat, wat een bonus van 15 procent inhoudt op basis van de aandelenkoersen van vrijdag. Op die manier zou het nieuwe bedrijf voor 52,2 procent in handen komen van de huidige aandeelhouders van Just Eat. De Takeaway-aandeelhouders behouden de resterende 47,8 procent. Het gaat dus net niet om een fusie onder gelijken. Het nieuwe fusiebedrijf is meer dan 9 miljard euro waard.

Beleggers reageren enthousiast op de deal. Op de beurs van Amsterdam gaat het aandeel van Takeaway 3,5 procent hoger. Just Eat stijgt met ruim 27 procent op de beurs van Londen.

Meest gelezen