Illustratie: Controle van de wissels in station Brussel-Zuid.
Volledig scherm
Illustratie: Controle van de wissels in station Brussel-Zuid. © Baert Marc

Infrabel wil deel van Brussels spoorverkeer maand lamleggen

De spoornetbeheerder Infrabel heeft de NMBS gevraagd van half oktober tot half november dagelijks 100 treinen te schrappen die Brussel doorkruisen. Dat blijkt uit documenten die De Tijd en L'Echo konden inkijken. Daardoor bestaat de kans dat tienduizenden pendelaars in de herfst een maand lang niet met hun vaste trein naar Brussel kunnen sporen. Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken zegt dat “het helemaal niet de bedoeling is om het treinverkeer in Brussel volledig lam te leggen, integendeel.”

111 reacties

  • chris delanghe

    5 jaar geleden
    Een grote warboel met veel te veel ceo s en managers die politiek benoemd zijn. En daarop nog de klucht van de EU met al hun eisen om de boel op te splitsen.... Nu hebben ze tegenstrijdige belangen. En de resultaten zijn er naar... Waar zijn de miljarden naar toe die ze ontvangen??? Megalomane miljardenkostende stations zoals in Luik, daarvoor hebben ze geld. Om een deftig onderhoud te doen, en treinen stipt te laten rijden hebben ze een broertje dood....
  • Jan Van de Velde

    5 jaar geleden
    Het openbaar vervoer is geen staatstaak. De splitsing van de spoorwegen werd opgelegd door de EU. De exploitatieomstandigheden verschillen volgens het gewest; men had beter in 1988 de spoorwegen geregionaliseerd. De spoorwegen hadden altijd al teveel officieren en te weinig soldaten. Daarnaast zijn er te veel openbare diensten nodeloos in Brussel geconcentreerd, vandaar de ochtendspits.Onderhoud van de wissels en sporen is dus altijd zeer hinderlijk maar niettemin noodzakelijk.
  • Jeroen Dekop

    5 jaar geleden
    Walter Wouters splitsing , nog meer politiekers nog meer stupiede wetjes en de vlaamse regering is daar specialist in. 1 national maatschappij met bekwaam management zonder inmenging van de politiek.
  • Geert De Winne

    5 jaar geleden
    Teveel personeel en dik betaalde postjes zowel bij NMBS als Infrabel !
  • pascal de bruycker

    5 jaar geleden
    alweer een erfenis van die paarse regeringen , eerst alles " hervormen" , lees opsplitsen , dan jaren geen grondige onderhoudswerk gedaan zoals het hoort en nu moeten ze alles inhalen , wat een ellende in dit land ! God bespaar ons van ene verderzetting van die liberale hervormers... Het is welletjes geweest ! Eén maatschappij , één grote baas , één dienstverlening , en niet van het kastje naar de muur mentaliteit ...