Direct naar artikelinhoud
Filmrecensie

‘Diego Maradona’: een documentaire als een virtuoze dribbel ★★★★☆

Diego Maradona.Beeld rv

Diego Maradona doet voor de gelijknamige voetballegende wat Amy deed voor wijlen Amy Winehouse: het talent en de tragedie achter de karikatuur (opnieuw) zichtbaar maken. Regisseur Asif Kapadia geeft met deze indrukwekkende documentaire een masterclass in vertelkunde.

Weinig sportcarrières kenden zo’n extreme hoogtes en laagtes als die van Diego Armando Maradona: een arme luis uit de smerigste sloppenwijk van Buenos Aires, die op een paar jaar tijd uitgroeide tot God in Napels, maar niet veel later van zijn sokkel donderde en van de weeromstuit tot “de Duivel” werd omgedoopt in de Italiaanse kranten.

Een kolfje naar de hand van Asif Kapadia dus, de regisseur van uitstekende biografische documentaires als Senna en vooral het met een Oscar bekroonde Amy. In die laatste reconstrueerde hij op hartverscheurende wijze hoe de getalenteerde zangeres Amy Winehouse langzaam maar zeker kon transformeren in een bijenkorf op wankele pootjes.

Het opzet van Diego Maradona is gelijkaardig: de ooit zo flukse goalgetter is vandaag verworden tot een vlezige karikatuur, maar Kapadia toont dat dat – ondanks Maradona’s vele gebreken, die niet worden verbloemd – toch niet helemaal zijn eigen schuld was.

Schelden op Juventus

Kapadia kon aan de slag met meer dan 500 uur nooit eerder vertoond beeldmateriaal, van een cameraploeg die Maradona destijds volgde voor een film die er nooit kwam. Dat levert ontwapenende momenten op, zoals wanneer Maradona zijn kleuterdochter in de woonkamer op Juventus en Milaan leert te schelden.

Maar het is de manier waarop Kapadia die beelden vermengt met bekendere fragmenten en flarden interviews, die deze film boven de middelmaat uit tilt. De montage is bijna even virtuoos als de magische dribbels die Maradona zelf uit zijn benen schudde. Flitsend maar beredeneerd, lang gerekt maar altijd overzichtelijk.

Diego Maradona schetst een intrigerend beeld van een man die op het veld niet van de bal te zetten was, maar ernaast zelf een machteloze speelbal werd. Van de fans, van het grote geld, van de camorra, van zijn cocaïneverslaving. Kapadia toont dat voetbal veel meer is dan tegen een bal trappen: het is het mooiste en het lelijkste van de menselijke natuur, uitgesmeerd op een grasmat. Emotioneel scoort Diego Maradona misschien minder dan Amy, maar met zijn rijkdom aan thema’s en zijn heldere structuur is deze film wel een masterclass in vertelkunde.

‘Diego Maradona’ speelt vanaf 31/07 in de bioscoop.