© WAS

Weer minder shoppingzaken in Antwerpse winkelgebieden

Het aantal winkelpanden en shoppingzaken in Antwerpse winkelgebieden blijft licht afnemen, terwijl de leegstand stagneert. Dat blijkt uit een onderzoek van de stad Antwerpen dat om de drie jaar wordt uitgevoerd. Vooral in de kleinere winkelkernen van de districten in de stadsrand daalde de winkelactiviteit, maar ook de as Meir-Groenplaats deelde in de klappen. Sommige winkelgebieden die veel leegstand kenden, ondergingen echter wel een positieve transformatie door meer te focussen op de noden van de omliggende wijken in plaats van de echte ‘shoppers’.

Over alle Antwerpse winkelgebieden heen valt over de voorbije tien jaar een daling van drie procent in de commerciële dichtheid waar te nemen, vooral door een afname in klassieke shoppingzaken. Dat zijn winkels waar producten te vinden zijn die mensen regelmatig kopen, zoals boeken, cd’s, kledij of huishoudartikelen, en die meer en meer via onlinekanalen worden gekocht.

Dat de leegstand toch stabiel blijft - rond 12 procent - valt te verklaren door het feit dat panden na verloop van tijd worden omgevormd naar niet-commerciële functies. De leegstand nam de voorbije drie jaar vooral nog toe in en rond de Diamantwijk en het station Antwerpen-Centraal, onder meer door de werken aan de Leien en de nog niet voltooide herontwikkeling van de Antwerp Tower.

In heel wat winkelgebieden waren de voorbije jaren gunstige tot zeer gunstige evoluties in het winkelaanbod merkbaar. De meeste opvallende voorbeelden in deze meting zijn de Offerandestraat-Dambruggestraat (Antwerpen-Noord) en de Abdijstraat-Den TIR (Antwerpen-Kiel). Deze winkelkernen zijn de koplopers in de transformatie van de klassieke winkelstraat naar een winkelstraat die zich voornamelijk richt op het lokale publiek.

© Wim Hendrix

“Imagoverlagende winkels”

Ook het aantal “imagoverlagende winkels”, zoals bel- en nachtwinkels, blijft achteruitgaan, zelfs tot onder de grens van 5% van het winkelaanbod. “In heel wat lokale kernen die de voorbije jaren een negatieve impact ondervonden van een te hoog aanbod aan imagoverlagende winkels, is dat probleem nu zeer sterk verminderd”, aldus de stad. De belwinkel is zo goed als volledig uit het straatbeeld verdwenen, en het aantal nachtwinkels is beperkt.

Baanwinkels blijven het dan wel weer goed doen, zeker op het vlak van ketenfilialen. Daar waar de lokale kernen onder druk staan op het vlak van ‘zuivere winkels’ (met een traditioneel winkelaanbod, nvdr.), is dit in de baanwinkelgebieden niet het geval. Dat blijven zeer populaire locaties voor de vestiging van ketenfilialen, waardoor de leegstand laag blijft - meestal enkel in afwachting van nieuwe retailontwikkelingen.

“Deze meting toont dat we verder moeten inzetten op de versterking van onze winkelgebieden, en dit zowel in de Antwerpse binnenstad als in de districten”, concludeert schepen voor Middenstand Koen Kennis (N-VA). “We blijven investeren in aantrekkelijke winkelstraten, mobiliteit en parkeren. We stimuleren ook investeringen van ondernemingen door vernieuwende concepten en internationale ketens naar Antwerpen te halen en door de renovatie van handelspanden te subsidiëren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER