Direct naar artikelinhoud
Antwerpen

De Lijn investeert miljoenen in ophaalbrug voor tram, maar laat die nu links liggen

De Londenbrug op het Antwerpse EilandjeBeeld Jan van der Perre

Antwerpenaren zijn misnoegd omdat De Lijn besloten heeft om de tram niet meer langs de Londenbrug te sturen. Omdat die veerbrug vaak op en neer gaat, moet de tram soms te lang wachten. ‘Dat je miljoenen investeert in een brug en die na een jaar niet meer gebruikt, is compleet onbegrijpelijk.’

De vreugde was groot toen vorig jaar de eerste tram over de Londenbrug reed in Antwerpen. Die tram - lijn 70 - verbindt de wijk Luchtbal met het Eilandje, de nieuwe hippe buurt in de Scheldestad. Maar nu, zowat een jaar later, kondigt De Lijn aan dat de tram vanaf oktober de brug niet meer aandoet. De reden: de Londenbrug is een ophaalbrug, tussen twee havendokken. Omdat de brug dus vaak omhoog staat, moet de tram te veel wachten. 

“Compleet onbegrijpelijk”, klinkt het bij het actiecomité Openbaar Vervoer Nu. “Er zijn eerst miljoenen geïnvesteerd in die brug”, zegt Ruben Van Miegroet. “Door de werkzaamheden eraan hebben ook de handelaars zwaar afgezien. Ze dan na een jaar al niet meer gebruiken, dat voelt voor veel handelaars en reizigers aan als bedrog.”

Te kort

De Londenbrug lijkt dan ook een culminatiepunt aan kafkaëske toestanden. De oude brug werd vervangen om er een tram over te kunnen laten rijden. Totale kostprijs: 200 miljoen euro. De opening van die nieuwe brug moest twee jaar geleden echter uitgesteld worden door een fout in het ontwerp. De nieuwe brug was simpelweg te kort, waardoor tussen de oever en het wegdek van de brug een gat gaapte van 40 centimeter. Een afsluitplaat kon het gat ook niet voldoende afdekken. “In die omstandigheden is het té onveilig om er verkeer over te sturen”, zei de woordvoerster van de Noorderlijn toen in Het Laatste Nieuws

Na al die perikelen nu beslissen om geen trams meer over de brug te laten rijden,  is dan ook opmerkelijk. “Dan denk ik: waarom hebben ze die brug dan gelegd?”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Ik vind het jammer dat de tram niet meer over de Londenbrug zal rijden, omdat het volgens mij wel een logische schakel is. Het is een moeilijke puzzel, met moeilijke budgettaire omstandigheden, maar ik zou toch andere keuzes maken.” Kennis benadrukt dat de beslissing een operationele keuze is van De Lijn, en dat het stadsbestuur enkel met de vervoersmaatschappij in overleg kan gaan.

Volgens reizigersorganisatie TreinTramBus was het in eerste instantie al raar om op de brug tramsporen aan te leggen. Als er tramlijnen over zo’n ophaalbrug komen, dan moet er ook werk gemaakt worden van een andere brug of een alternatief waar de tram over kan als de brug omhoog staat, zegt Dirk Wiesé. “Tramlijnen aanleggen doe je normaal ook enkel op hoofdlijnen, omdat het een zware investering is. We hebben dan ook altijd gezegd dat we de tramsporen over de brug geen goed idee vonden.” 

Bij De Lijn klinkt het nu dat tramlijn 70 sowieso al een tijdelijke verbinding was. De bedoeling is dat tramlijn 1, die dit jaar nog in gebruik wordt genomen de wijk Luchtbal zal verbinden met de Bolivarplaats. Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn, maakt zich sterk dat de Londenbrug wel degelijk nog voor verschillende doeleinden gebruikt zal worden. “Op het Eilandje gebeurt er regelmatig iets", zegt Loos. “Daarom willen we de brug dus nog gebruiken voor evenementen. Maar ook als er verstoringen zijn of omleidingen op het tramnet zal de brug van pas komen.”

Dat laatste houdt volgens Wiesé ook wel steek. Als er ergens een opstopping is op het tramnet, dan zijn uitwijkmogelijkheden onontbeerlijk. “Stel je voor dat er een ongeval met een tram op de noordelijke Leien gebeurt”, zegt Wiesé. “Dan zou je kunnen besluiten om de brug een dag naar beneden te laten en dan kan tram 1 nog steeds vanuit de Havana-site naar Antwerpen-Zuid. Nu de tramsporen er zijn, is het dus misschien niet allemaal verloren moeite.”