Deze man maakt elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar. De prijs? Slechts 8.500 euro
AutonieuwsElektrische auto's zijn nog steeds veel duurder dan benzine- en dieselauto's. En daarom blijven ze maar onbereikbaar voor het grote publiek. De Fransman Aymeric Libeau denkt de oplossing te hebben gevonden.
Libeau zegt technologie ontwikkeld te hebben waarmee elke auto voor slechts 8.500 euro elektrisch kan worden gemaakt. En dan hoeft zo'n auto niet nieuw te zijn: een tien jaar oud model is geen enkel probleem. Het zou dé oplossing kunnen zijn voor iedereen die nu nog rijdt in een oude dieselauto, waarvoor in steeds meer stadscentra een verbod geldt vanwege het vervuilende uitlaatgas.
Met zijn start-up Transition-One bouwt Libeau een elektromotor, een batterijenpakket en met internet verbonden infotainment in oudere modellen van Fiat, Volkswagen, Renault, Peugeot en Citroën. In Frankrijk krijgt zo'n omgebouwde auto ook nog subsidie, waardoor de aanpassing slechts 5.000 euro kost.
,,Ik verkoop aan mensen die zich een gloednieuwe elektrische auto van 20.000 euro niet kunnen permitteren’’, vertelt Libeau aan persbureau Bloomberg. Hij heeft inmiddels één auto beschikbaar om te bewijzen dat zijn kunstje werkt: een Renault Twingo uit 2009 rijdt niet langer op brandstof, maar op stroom.
De kleine Renault komt 180 kilometer ver met zijn opgeladen batterijen. ,,Wij veranderen de best verkopende auto's in Europa in elektrische auto's’’, aldus Libeau. Hij verwacht dat de Franse én Europese autoriteiten eind dit jaar zijn ombouwpraktijken officieel zullen goedkeuren. Vanaf september neemt hij bestellingen aan.
Binnen een dag
In de Twingo zijn drie batterijenpakketten ingebouwd: voorin en op de plek van de benzinetank. De batterijen wegen 120 kilo. De ombouw is binnen een dag klaar, belooft Libeau, die ervan overtuigd is dat zijn plannen het elektrisch rijden in een stroomversnelling kunnen brengen. De Fransman zoekt nog naar investeerders, want hij heeft 6 miljoen nodig om zijn fabriek te realiseren waar jaarlijks 4.000 auto's omgebouwd zouden kunnen worden.
Het ombouwen van bestaande brandstofauto's in elektrische auto's is overigens niet nieuw. Ook in Nederland hebben tal van bedrijfjes dit de afgelopen jaren gedaan. Het bijzondere van Transition-One is echter de ambitie om dit op grote schaal te gaan doen, terwijl geprobeerd wordt de kosten heel laag te houden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
191 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYdes Heynderickx
Johan Billiet
Anoniem
Wim De Craene
alain schils