ANP
Volledig scherm
© ANP

Nederlandse Spoorwegen bestelt voor 200 miljoen aan snelle treinen om naar België te rijden

De Nederlandse Spoorwegen heeft nog eens 18 snelle intercitytreinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom om naar België te gaan rijden. Hiermee komen 8.200 zitplaatsen extra beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar ons land. 

17 reacties

  • bob jansens

    5 jaar geleden
    Fred Fourgon, je kan je de vraag stellen waarom de NMBS-top er geen probleem mee had om de Franse beveiligingssystemen in te bouwen maar wel een probleem heeft met het Nederlandse systeem. De locomotieven type 18 zijn 3-spanningenlocomotieven gebaseerd op het EuroSprinter platform van Siemens, en er bestaan meerdere uitvoeringen van dit platform die wel uitgerust zijn met het Nederlandse systeem en die wel in Nederland rondrijden.
  • Fred Fourgon

    5 jaar geleden
    @Bob Janssens. Je kan je wel de vraag stellen waarom de Siemens locomotieven HLE18 en 19 niet gehomologeerd zijn voor Nederland. Een Duitse constructeur met materiaal dat moet rijden in Europa. Het probleem zit hem in de nog steeds diverse beveiligingssystemen en bovenleiding spanningen die in de ons omringende landen maar niet op 1 lijn worden getrokken. Er is nog heel veel werk aan de winkel om de EU lidstaten op 1 lijn te krijgen. En niet alleen voor het spoor.
  • bob jansens

    5 jaar geleden
    als de Franse spoorwegen in de nabije toekomst zouden beslissen om de "IZI" te laten doorrijden naar Amsterdam, dan is er geen markt meer voor die nieuwe NS-trein tussen Amsterdam en Brussel...
  • bob jansens

    5 jaar geleden
    aan Daniel Plas, zonet op NPO deze nieuwe trein gezien (werd voorgesteld als de opvolger van de Fyra). Het gaat hier over een treinstel van 8 rijtuigen. Doordat deze rijtuigen permanent aan elkaar gekoppeld zijn is er geen sprake van flexibiliteit (aanpassingen kunnen enkel in de werkplaats gebeuren)
  • bob jansens

    5 jaar geleden
    NMBS heeft reeds jaren materieel dat 200 km/u kan maar de NMBS-top weigert pertinent om de siemens locomotieven te laten homologeren voor Nederland. Het is wraakroepend dat al die buitenlandse operatoren toegang en voorrang krijgen tot het reeds verzadigde Belgische spoorwegen net. Belgische treinen worden te pas en onpas aan de kant gezet om Thalys, ICE en Eurostar vrije baan te geven, nochtans werden de spoorlijnen betaald met Belgisch belastinggeld.