Zijn de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld? Nieuwe Europese regels op komst
Nieuwe auto’s worden de komende jaren een stuk stiller. Dat heeft te maken met aangescherpte Europese regels die eraan komen en zachter (uitlaat-)geluid verplicht maken. Dat meldt het Australische autoblad Motoring naar aanleiding van een gesprek met een ontwikkelingsingenieur van Mercedes-AMG.
De sportieve modellen van dat merk staan momenteel juist bekend om hun heftige uitlaatgeluiden, maar dat zou dus gaan veranderen.
De aanscherping van de regels heeft te maken met de manier waarop de decibellen uit de uitlaten gemeten worden. Op dit moment wordt een model beoordeeld op zijn ‘standaard’-geluid; bij sportieve modellen (zoals een Ford Mustang of een Porsche 911) kun je de klank vaak in standje ‘normaal’ zetten, waarbij het uitlaatgeluid gedempt wordt. Maar wie meer lawaai wil, kan kleppen in de uitlaten met een druk op de knop open zetten, waarna de auto meer gaat brullen. Op die manier omzeilen fabrikanten de regels, waardoor hun modellen toch iets luider kunnen zijn.
Luide stand
Onder de nieuwe regels worden de auto’s gemeten in hun meest luide stand. Handig omzeilen kan dan dus niet meer. De eerste modellen die ontwikkeld zijn onder de nieuwe regels zijn de Mercedes-AMG A45 en CLA45, die allebei inderdaad een stuk stiller zijn dan hun voorgangers. Andere sportieve merken zullen hoogstwaarschijnlijk volgen.
AMG-technicus Bastian Bogenschutz verklaart tegenover Motoring dat er geen speciale uitlaatsystemen worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld Amerika, waar de Europese regels niet gelden. Dat zou te duur en te ingewikkeld zijn. Het lijkt er dus op dat de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld zijn.
Voor de bestuurders van die auto’s is er overigens wel een doekje voor het bloeden; steeds meer fabrikanten spelen het ‘echte’ motorgeluid tijdens het rijden af via de speakers in het interieur. Zo krijg je toch nog een beetje van het spektakel mee.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Nieuwe elektrische auto's moeten vanaf vandaag verplicht geluid maken
Nieuwe elektrische auto’s moeten vanaf vandaag zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingssysteem. Dit moet ervoor zorgen dat de elektrische voertuigen gehoord worden. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het waarschuwingssysteem geïnitieerd. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
69 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerstephan Maris
Hubert Lescroart
Mark Vrijdaghs
Frans Dedokker
Dirk De Buyst